Fant denne, ser sinnsykt god ut! Vet ikke om den ligger her fra før, men jeg slenger den inn:
Finhakket løk, karbonadedeig, finhakkede oliven, "knust" fetaost, persille, oregano, salt, chili, pepper, hvitløk. Mos sammen med hendene og lag kjøttboller som du steker på bakepapir i ovnen, eller i olje i stekepannen. Hvor lenge og på hvilken varme står det ikke, men regner med det er som vanlige kjøttboller.
Jeg pleier å lage kjøttboller med fersk oregano og mye grovhakket hvitløk, og de er høyt elsket av vennene mine - med fetaost, oliven og andre godsaker i må det da bli helt knall ... :sikle:
1 1/2 ss karve (hel) (kan også bruke cumin, ligner på karve)
1/4 kopp koriander frø (hele)
2 tørkede røde chilierAlt ristes først i panne, avkjøles og males til grovt "pulver" i hurtigmixer eller kvern. Jeg bruker en gammel kaffekvern - det har ikke blitt malt kaffe i den på 70 år, så det blir ikke kaffesmak !
Deilig i disse kjøttbollene !
Sammen med kjøttbollene pleier jeg også å lage:
ENKEL TOMATSAUS
(ca. 1 1/2 kopp ferdig saus)
2 ss extra virgin olivenolje
1/4 kopp finhakket løk
2 bokser hermetiske tomater - avrent og finhakket
maldonsalt (havsalt) og nykvernet pepper
Varm oljen i tykkbunnet kjele, legg i løk og la den surre til blank. Ha oppi tomatene og surr på svak varme til sausen har kokt noe inn/tyknet og oljen flyter til toppen. Krydre etter smak.
Drar frem en gammel tråd jeg,men lurer på om man kan bruke sort oliven i de kjøttbollene med klammekjøttdeig? Og MÅ man ha persille? Tenkte å lage de i kveld,men har ikke persille :(
Å dæsken... ! Når jeg får kicka forkjølelsen og fått smaken tilbake, står disse øverst på menyen! :p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.