< Tilbake til oversikten

Hamburgerost

stinasol sa for siden:

er det noen som vet om/hvor det går an å få tak i skikkelig hamburger ost(sånn som de bruker på burger shappene,mc donald`s osv)før i tiden solgte de pakker i vanlige mat vare butikker men de ble fjernet for noen årsiden...hva er foresten navnet på denne type ost:confused: ..

Hyper sa for siden:

Cheddar?
Den litt orange aktige?...
De har cheddar ost i stykker på butikker med litt utvalg...

Coop Mega gjerne, og Meny kanskje?

Her i Bergen har de på Lerøy på Galleriet..

stinasol sa for siden:

den er orange ja,oi hurra håper det er den,skal ta meg en runde og sjekke :)

Hyper sa for siden:

Jeg har iallefall brukt den til f.eks enchiladas og taco og sånt før..
Den smelter, og er kjempegod!!:)

Den blir solgt i "løsvekt" i ostedisken på Lerøy, og du kan helt sikkert velge hvor stort stykke du vil ha..Så kan du jo smake og se om det er den:)

Nå fikk jeg og lyst på...Hehe

Nille sa for siden:

:ja: engelsk cheddar (den orange) smaker mye bedre en den bleike hvite ! Kjempegod. Meny og Ultra har den iallefall i sin ferskvaredisk - og jeg har kjøpte den på minst to Mega-butikker i Stavanger.

Hyper sa for siden:

Mmmm....den jeg mener..knallgod!!

Nille sa for siden:

:ja: tror jeg må lage Quesadillas i dag jeg....... med masse cheddar ! :sikle:

Siljevanilje sa for siden:

alle blir påvirka her ja, nå har jeg og lyst på det.

klarer ikke å bestemme meg om juksestekt ris eller hamburger med cheddar.

hmmm...:p

Alyssa sa for siden:

Nå ligger det jammen en bit av denne osten i kjøleskapet mitt og...
Skulle bare se om de hadde noe som het engelsk cheddar i butikken jeg, pga alt skrytet deres :p , og når de først hadde det måtte jeg selvsagt kjøpe :rolleyes: He he... Spent på hvordan den smaker :D

LilleVille sa for siden:

Jeg mener å ha sett sånn ost i "burger-skiver" på Lidl jeg?

Jeg vet ihvertfall at de har det i Sverige, har kjøpt det før på Svinesund eller Nordby, og det er billig også :)

stinasol sa for siden:

jeg fant jeg fant...:) på stor ica (åsane senter)hadde de så nå gleder jeg meg til å smake:)

Hyper sa for siden:

weee!
Jeg jobber i Åsane til vanlig...(er aktivt sykemeldt nå), men da skal jeg jammen innom Ica Maxi neste gang jeg er innom jobb!!

Der har de forresten Heistad og Confecta produkter og...

Men har de ostedisk der?

stinasol sa for siden:

HURRA HURRA,det var akkurat den osten jeg har leitet etter(i flere år nå) jeg er så glad...jeg lagde beef burger med cheddar ost salat og rømme dip og brukte nille`s cheese nut muffins som brød til ...HELT RÅTT hehe..nam nma..HYPER: de har en ostedisk ved siden av kjøtt disken men den er ikke betjent..jeg fant så mye bra i den butikken så heretter skal jeg heller kjøre ut der og handle alt jeg skal ha! fant blandt annet flytende sukett(til bakst,sylting osv) med 0 karbo i *:)

Hyper sa for siden:

Ble kjempeglad selv jeg, da jeg var innom der sist..
De har bra utvalg!!:)....

0 karbo sier du???Hva er merket på denne da, og hva er den søtet med?

stinasol sa for siden:

merket er cederroth international ,står på innhold :vann,natriumcyklamat, e952,natriumsackarin,e954 surhetsregulerende middel=citron syre,og konserveringsmiddel..står på flasken at det er 0 karbo 0kallorier og 0 proteiner..en liten (150ml)flaske

Hyper sa for siden:

I dag kjøpte jeg engelsk cheddar på Coop Mega:)...
GLEDER meg til å lage løvburger i morra..

Idag blir det nakkekoteletter og blomkålmos til middag...:)Med salat!!

Mmmh mmm

Stella sa for siden:

Ja de plejer å ha skivet cheddar på Lidl - 10kr
Desverre har de de siste to ganger jeg har vært innom der ikke haft dem :confused:

jeef-micro sa for siden:

Den beste cheddarosten er den som heter "red leicster" (eller hvordan det skrives)

den er rød (oransje) og knallgod...

jeg pleier å rive den, blande med urter og ha rundt kyllingfileten før jeg steker den :sikle:

Nille sa for siden:

Yupp, det er den ja :ja:
[color=purple][/color]
Red Leicester:

:sikle:

tilstad sa for siden:

Vet dette er en eldre post, men kommenterer den likevel.

Den type ost jeg tror du tenker på kalles "Processed cheese".
Det er dette McDonalds m.fl. benytter, samt det som fantes i ostehyllene våre her hjemme som "Hamburger ost" tidligere.

Litt om denne typen ost; Prossesert ost, eller "American cheese" som det også kalles, er et resultat av at avskjær ifra osteindustrien ved pakking og håndtering ble forsøkt nyttiggjort. KRAFT foods bygget opp en verdensomspennende industri nettopp på dette produktet. Fordelen produktet har er bla. rask å lage sandwich av, ikke skorper, holder lengre, gjerne oppskjært, smelter jevnt og lett, skiller seg ikke ved smelting, billig mm. Av disse grunnene er denne typen ost mer populær en vanlig "hvit ost" i usa.

en.wikipedia.org/wiki/Processed_cheese

Ofte kan denne typen ost være tilsatt smak, evt en andel av cheddar. Det vil likevel ikke være ekte cheddar. Den ekte typen har du nettopp funnet selv. Det gjør likevel ikke prosessert cheddar/ost mindre god.

Den originale "Hamburger ost" med sin karakteristiske oransje farge finnes meg bekjent ikke lenger i Norske butikker. Men om man filosiferer litt over hvordan denne typen ost blir fremstilt, er det nærliggende å anta at den fargen sannsynlighvis er tilsatt kunstig, og ikke nødvendighvis trenger å være det som definerer "Hamburger ost".

Selv savnet jeg dette produktet også, men fant etterhvert et annet produkt som smaker svært likt etter hva jeg kan bedømme. Det produktet er Tine's "Taffel ost tomat". Dette produktet er utvilsomt prosessert ost, som i Tine's variant kalles "smelteost".

Forsøk dette på burgeren neste gang, og jeg tror du vil bli overassket over hvor likt det smaker som den opprinnelige "Hamburger osten", evt McDonalds ost, men minus den oransje fargen.

Mvh,
Kjetil

Homer Simpson sa for siden:

Imponerende kunnskaper...

Men siden dette er ditt første innlegg på dette forumet, mistenker jeg at du ikke har "ren ost i posen"...

Carisma sa for siden:

Det syns jeg var litt forutintatt (selv om jeg skjønner hva du mener). Men mange har kommet inn på forumet pga tilfeldigheter, ting de har søkt på også videre, og vist seg å være en kjemperessurs :ja:

LorelaiLeigh sa for siden:

I sverige har de cheddar i skiver,kjempegode! Men det har også engelsk cheddar i ostedisken på Meny :D Jeg har også kjøpt soya cheddar(eller var det tofu??) på meny,den går an som kriseløsning,men da er det KRISE!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.