< Tilbake til oversikten

Symptomer på mineral- eller vitaminmangel

Fedonisten sa for siden:

Jeg har inntrykk av at det er mange her som har flere utfordringer med helsen, og at vekten kun er en liten brikke i det hele. Kosttilskudd diskuteres ofte her, og personlig syns jeg det kan være vanskelig å følge med på alt som skjer på den fronten. Og det er av og til vanskelig å vite om man får i seg nok av "alt mulig". Ikke alle leger er så positive til slike blodprøver heller.... :rolleyes:

Tenkte jeg kunne legge ut en enkel oversikt over typiske symptomer ved vitamin- og mineralmangel. Jeg påstår IKKE at dette er en fasit - men jeg syns det er en grei rettesnor. Er klar over at det finnes grader/nyanser av mangler, og dette må du som leser også tenke på.

Jernmangel – Anemi, sår munn, tretthet.

Kalsiummangel – Beinskjørhet.

Krommangel – Høyere blodsukkernivå.

Kobbermangel – Anemi, tap av bensubstans.

Jodmangel – Forstørret skjoldbruskkjertel, struma.

Magnesiummangel – Skjelvinger, muskelsvakhet og kramper.

Selenmangel – Ukjente effekter, mulig tidlig aldring.

Sinkmangel – Dårlig vekst og forsinket kjønnsutvikling hos barn, sen sårtilheling, dårlig appetitt og svekket immundforsvar.

A-vitamin-mangel – Nattblindhet, grov hud, redusert immunforsvar, svak benbygning, dårlig tannemalje.

Tiaminmangel (beriberi) – Forvirring, depresjon, tretthet.

Riboflavinmangel – Betennelse og sprekker i munnvikene, hudbetennelse og sår tunge.

Niacinmangel – Sår, kløende hud som flasser, diaré, depresjon, mental forvirring.

B6-mangel – Anemi, hudplager, søvnproblemer.

Folsyremangel – Anemi, redusert immunforsvar.

B12-mangel – Anemi, sår tunge.

C-vitaminmangel (skjørbuk) – Løse tenner, dårlig sårtilheling, hudblødninger, dårlig immunforsvar.

D-vitamin-mangel (rakitt) – Bløte knokler, benskjørhet.

E-vitaminmangel – Anemi.

K-vitaminmangel – Blødningstendenser.

Summer sa for siden:

Kjenner noen som har alt... ;)

Summer sa for siden:

Det var forresten en flott oversikt! :)

Nille sa for siden:

Kjempeflott !!:)

Skorpia sa for siden:

Sikkert riktig det meste av det som står der,men jeg vil få påpeke at sinkmangel også kan føre til håravfall. Og folsyremangel,jeg snur litt på den.
Tilskudd av folsyre er viktig ,spesielt for nyfødte og er i mange år gitt som tilskudd for at hjernen skal ha bedre utviklingsmuligheter. Det anbefales faktisk at alle gravide å ta tilskudd av folsyre(en type B vitamin)

Nille sa for siden:

Og de som tar vanndrivende bør ta folsyre og.....

Skorpia sa for siden:

Spørsmål? Mistes ekstra med folsyre dersom en tar vanndrivene????

Eller krymper hjernen,hehe:D

Anitave sa for siden:

B 12 = sliten/trøtt, dårlig hukommelse/distree

Min mann går på reseptbelagt B 12 og hans symptomer var dette...
Legen mistenkte mangel pga av det...

Carbokiller sa for siden:

Har fått anbefaling å kjøre med 5 ganger dosen på B6 for å se om det kan hjelpe mot sinnsvake pms plager. De har funnet ut at det kan være en sammenheng med lite B6 og pms nemlig.. Driver å forsøker det ut!!
(Har forsøkt alt annet som finnes på markedet, og dette er siste håp)

mofe sa for siden:

Super tråd! :ja:

Takk, Fedonisten!

Vikki sa for siden:

Kjempeflott oversikt, Fedonisten!!

Fikk bekreftet en mistanke jeg selv hadde.. takk, takk :)

Nille sa for siden:

Så ikke denne før nå, og selv om det er en gammel tråd og et gammelt spørsmål er det kanskje noen som fremdles lurer ?

Hjernekrymping ??? Ja, kanskje :rolleyes:
Når man tar vanndrivende skylles en del næringstoffer, vitaminer og mineraler ut før de tas opp av kroppen. (Noe man også opplever når man går på Atkins og Ketolyse, som er dietter som kan virke kraftig vanndrivende på enkelte). DERFOR kan man få mangel av visse ting, - det vanligste er kalium. Dette blir påvist i prøver som leger (iallefall seriøse leger)normalt tar av pasienter på vanndrivende medikamenter en til to ganger pr år.

mofe sa for siden:

dytte opp tråd igjen

Jeg har med jevne mellomrom litt løse fortenner.. Ganske så ubehalig - men skal begynne å ta c-vitamin igjen nå :ja:

Malin sa for siden:

Min mann spiser også ketolysekostholdet, og han har fått et seriøst problem med kviser og svært tørr og flassende hud på nesen...:o Han er over 35 år, og har ikke vært plaget med kviser siden han var i tenårene, før nå de siste månedene på ketolysekostholdet. Må sier at han ikke har vært så nøye med å ta 1 multivitamin og 3 B- kompleks fra Nycoplus pr dag... men kan dette være årsaken da???

Spør jeg, for han sliter mye med dette for tiden, vil ikke være med ut lenger... og jeg forstår han! Noen som har noen råd å komme med???

mofe sa for siden:

Prøv og lag en ny tråd på dette du, så får du nok flere svar. :)

Huldr sa for siden:

Jeg har tenkt en del på dette med kosttilskudd i det siste. Tror jeg har behov for både det ene og det andre... Spesielt fordi jeg i flere år nå har hatt perioder der jeg tisser veldig mye (nyrene klarer ikke holde på vannet) og er ofte tørst.

Da vil jeg jo tro at jeg er i samme situasjon som en som går på vanndrivende - ergo at jeg trenger mye mer av en del ting? I det siste har jeg hatt veldig kraftig puls, slik at jeg sliter med å sovne fordi jeg kjenner pulsen dunke i hele kroppen. Min tanke er da at jeg trenger kalium (magnesium tar jeg allerede). Og nå ser jeg at jeg bør få i meg mer folsyre også (hvis jeg skal følge denne tanken).

Men jeg har dårlig råd og vil gjerne sjekke hvilke mangler jeg har før jeg evt kjøper flere kosttilskudd.

Er det flere ting som bør sjekkes i forbindelse med forhøyet væsketap?

Nille? Noen?

mofe sa for siden:

dytte

Alyssa sa for siden:

Du lurer kanskje ikke på dette lenger, men jeg drister meg til et lite svar likevel jeg :)

C- og B-vitaminer skilles ut via urin, så disse ville jeg fått sjekket.
Av mineralene bør man være spesielt oppmerksom på kalium og kalsium i forbindelse med forhøyet væsketap.

Lava sa for siden:

ok, jeg var sen md å begynne md vitaminene fra ketolyse, er det derfor jeg har fått en slags munnsår?

Anne sa for siden:

Hva slags munnsår er det? I munnviken eller på leppa(herpes)? De fleste av oss har det herpes viruset i oss, men det er ikke alle det slår ut på. Og det slår ofte ut i perioder hvor du er litt redusert(sliten)/hormonubalanse kombinert med sol og anstrengelse... Ikke mye som hjelper mot herpes, annet enn å bruke solfaktor på leppene mest mulig, og gå til lege å få resept på salve du skal ta når det bryter ut. Er det i munnviken, sånn som sprekker opp når du gaper, så er det noe annet...Da kan det hende det er vitaminmangel som du sier ja. (Rart det skulle komme så fort bare) Lykke til!:)

Madamim sa for siden:

Dette var en flott oversikt :)

Photobscura sa for siden:

Så sinkmangel kan føre til håravfall, det er jo litt interessant for meg som har innmari tynt hår, og ikke alltid har hatt det.
I hvilke matvarer finner man sink naturlig?

Linn H sa for siden:

Jeg får alltid munnsær når jeg går inn i ketose :(
Men i det siste er jeg utrolig tørr i huden. Liksom flasser..spesiellt i øyenbryn og hårfeste...skikkelig kjipt....får i meg nok fett så det må være noe annet.

Sånn blir jeg også om jeg drikker for lite vann...

Linn H sa for siden:

hmmmm vann altså....får være flinkis denne uken å se om det hjelper

Madamim sa for siden:

Viktigste kildene til sink er innmat, kjøtt, skalldyr, korn- og melkeprodukt.
Sinkmangel kan skyldes dårlig opptak, men kan også forekomme ved sinkfattig kost særlig ved lavt kjøttinntak og ved fytatrik kost (mye kornprodukter)
Vegetarianere kan vurdere å ta sinktilskudd.

Klipp og lim er en fin ting ;) Funnet på apotek1 sine sider

Hmmm... Jeg begynte jo å spise kjøtt igjen for bare noen uker siden etter åtte år som vegetarianer, kanskje jeg vil merke forskjell om en stund? Spennende :spent:

Lilla skjerf sa for siden:

Hei!
Dette blir mitt aller første innlegg, har sittet på gjerdet lenge nå og smygkikket :detektiv: og jeg må skryte; for en kjempebra webside !! :heia: Jeg har blitt helt rå på å bruke søkemotoren her for å finne svar på ting man lurer på.

Nå har jeg holdt på med lavkarbo siden 1.april og startet med en vekt på 95 kg og har gått ned til 89,5 kg (veid forrige torsag, spennende i morgen...:spent:)

Vil bare tipse dere om en link med grei oversikt på vitaminer og mineraler, aminosyrer, fettsyrer og hormoner: www.matoppskrift.no/sider/vitamin.asp#Vitamin%20A
Jeg vet ikke om det er copyright på dette, men det hadde vært kjekt å ha oversikt her innpå Lavkarbo også...:lol:

Har selv plagdes med sårt tannkjøtt og litt blemmer i ganen i de
siste dagene..hmm..:kadetgaar

lille_Venn sa for siden:

Denne var bare helt fantastisk!!!!
Er det mulig å få klistret den så man finner den fort?
Har fått plagsomme munnsår når jeg er i ketose, leste om riboflavin mangel her og tok en liten overdose b-vitamin om kvelden før det brøyt skikkelig ut, og en liten overdose morgenen etter ---> BORTE!!!!!
Skal i hvert fall sjekke denne tråden hvis jeg opplever flere "ubehageligheter" :-D

Atir sa for siden:

Flott oversikt!
Det som er vel så viktig er at mineralene må stå i rett forhold til hverandre. Har man for mye kobber har man oftest for lite sink, eller omvendt. Har man mye kalsium er man oftest lav i magnesium, og da hjelper det ikke alltid å kun ta magnesium, men man må ta b6 i tillegg. Har i flere år tatt jevnlige hårmineralanalyser og der legges det alltid større vekt på ballanse enn ensidig mangel på mineral eller vitamin. Har selv hatt et svært høyt forhold av kalsium i kroppen og dette har ført til muskelspenninger og verk i muskulaturen. Etter å ha fått dette ballansert er kroppsverken nesten helt borte. Det er lurt å få sjekket hva man mangler eller hva man har overskudd av før man tar noe, spesiellt gjelder det for mineraler. For mye og for lite er like galt.

smgj sa for siden:

Et ganske pålitelig tegn på lavt sinknivå er sånne hvite flekker - ikke striper - på neglene (de kan også komme om man har slått neglene - se i så fall bort fra dem).

Man har funnet sammenheng mellom sinkmangel og anoreksia. Mangelen på sink bidrar til at man kan få et "bilde i speilet" som ikke stemmer med det andre ser.

Zink Tally er en sinktest. Den får man kjøpt på helsekost og den regnes som pålitelig.

Sink er viktig for stoffskiftefunksjonen og for sårheling. Sink tas lettest opp fra animale kilder (ikke fra planter) og sink bundet til stoffer som hermer sink fra dyr tas lettere opp i kroppen når kilden er en boks også. :)

Ad selen så er det viktig dersom man har fått påvist antistoffer mot skjoldbruskkjertelen da det kan bidra til å bremse/slå tilbake angrepet om det blir fanget opp tidlig i prosessen.

Yrla sa for siden:

Ja, anorektikere fordi de har spist så lite. Så de som har gått på lavkalori-kurer har også behov, samt de som har spist mye høykarbo, fordi da utskilles sink! Så mange trenger sinktilskudd.

Kanutten sa for siden:

Symptomer på kaliummangel var ikke nevnt.
De har omtrent samme symptomer som magnesiummangle, men i tillegg kan det komme prikkinger i armer og bein, følelse av lammelse.. Da BØR man oppsøke lege!

Suann sa for siden:

Dette var en av de beste trådene jeg har lest! :)
Flott oversikt!
Nå SKAL jeg få sjekket ut vitamintilskuddene!

PS! Oppdaget denne tråden fordi jeg sitter her med klinkekuleøyne.
Har nesten ikke sovet i natt! Er kjempetrøtt men får ikke sove.
Kan det være magnesiummangel mon tro?

Klara sa for siden:

Dytter litt på denne, jeg! Veldig nyttig oversikt :ja:

Hadde selv sår i munnvikene som ikke gikk bort, og prøvde en runde med jerntabletter (lå nær mangelgrensen ved forrige sjekk). Etter ca 10 dager er det borte!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.