Nå begynner jeg å slite litt. :(
Jeg har holdt på siden slutten av august, og gått ned 4 kilo. Jeg har vært i ketose hele tiden. Bortsett fra en jentetur til Riga rundt den 17. sept. Da sprakk jeg på det meste, men siden har jeg bare vært flink. Og hatt fine utslag på stix'en.
Dette er normalt sett det jeg spiser: Frokost: 2 egg, 4 skiver norvegia 2 skiver skinke og en tomat Lunch: Salat med ca 20g agurk, ca 20g tomat, ca 10g paprika, ca 40 g tunfisk, litt olje og eddik dressing, og litt majones på siden. Mellommåltid: 4 skiver norvegia og 2 skiver skinke Middag: ca 200 g ren fisk/kjøtt. Det være seg lammelår, kyllinglår/bryst, laks, makrell, osv. Så koker jeg 100g brokkoli og 100 g blomkål. Av og til lager jeg bearnaise med div.smaker og blander i grønnsakene. Eller stekt sopp med litt fløte.
I tillegg drikker jeg masse vann. 2-4 liter om dagen. Og går meg turer på 20-30 minutter.
Jeg er flink å ta kosttilskuddene, det hender jeg glemmer kveldstabeletten. Men det er heller unntaket.
På fredagene hender det jeg tar meg to-tre glass rødvin.
Er det sånn at ketolysekuren ikke virker på alle, eller? Jeg begynner å bli en smule utålmodig.
Vanskelig dette. Jeg kjenner ikke ketolysekuren særlig godt, men noen innspill kan jeg komme med.
Du spiser mye proteiner i forhold til fett. Proteiner må vi ha, men blir det for mange i forhold til fett blir det feil. Menyen din ser ut som en kaloritellende diett synes jeg. Hvor er fettet?
Og et par spørsmål:
Drikker du kaffe, te, lightbrus etc?
Er det ikke mye fett i osten, da?
Hvilket fett bruker dere for å få opp fettinholdet i menyen deres?
Jeg drikker muligens 5 kopper kaffe om dagen og drikker heller ikke lightbrus hver dag.
Jeg teller absolutt ikke kalorier, jeg føler tvert imot at jeg få i meg masse fett. Som en gammel Grete Roede'rer føles det nesten litt skummelt.
Har ikke prøvd fitday, det er kanskje en idé?
Goggen, som "Skaldemann'er", hvordan ser din dags-meny ut? Du har jo gått ned uhorvelig mye.
Vet ikke om det er noen trøst, men jeg har heller ikke gått ned mer enn 4 kg siden midten av august.. Så det er helt tydelig at ikke alle RASER ned i vekt, som jeg har lest om både i boka og her på forumet... Det er bare så forbaska å alltid være unntaket som bekrefter regelen!
Grunnen til at jeg fortsetter, er at jeg FØLER meg mye bedre. Ikke sulten, og begynner å få kontroll over hormoner og syklus (tror jeg)
Og vi går ihvertfall ikke OPP lenger! :)
Hold ut! Du får sikkert flere gode tips her, men jeg er enig i at det virker som du spiser for lite fett..
4 kilo på 1 drøy måned, da vil jeg si ar det virker, selv om det hadde vært ønskelig om det gikk fortere. Når vi da også ser at du har rom for forbedringer, så kommer det nok til å virke enda bedre etter noen små justeringer.
Lykke til videre. Det er lov å bli litt oppgitt når det ikke blir som forventet, men du får trøste deg med at 1/2 - 1 kg ned i uka er en sunn vektnedgang.:D
Hvilke justeringer anbefaler dere? Mer fett? Hvordan?
Noen dager som jeg føler jeg har fått i meg for lite fett, spiser jeg en liten pose med bacon crisp. Maarud's gode gamle med mye fett...
Er det bra, eller skulle jeg funnet på noe annet?
Har ikke tid til å legge inn i fitday, men ut i fra det du har oppgitt synes jeg også det virker som det er for lite fett. Synes også noen måltider inneholder litt lite mat rett og slett. Og så er vel 200 gram grønnsaker til et måltid litt mye karber på en gang.
Bacon crispen er forresten helt OK, og spesielt den gammeldagse typen.
Tips til mer fett:
Koffeinfri kaffe med mye fløte hvis du tåler det. Rømmeklatter eller creme fraish, f.eks. til å koke ut panna med og bruke som saus. Fete oster til mauling ;)
eller sammen med salatgrønnsaker. MCT-olje, eller andre sunne oljer i smoothies f.eks. Kommer ikke på mer lurt i farta, men vi får håpe fler henger seg på med gode tips.
Flott! Takk for innspill.
Jeg vil så inderlig gjerne at dette skal virke! Jeg trodde jeg hadde funnet kuren for meg nå.
Jeg har lest boken om igjen og om igjen til øyet blir stort og vått, og syns liksom at jeg gjør det riktig. Men hadde virkelig trodd at vektnedgangen skulle bli større.
Jeg vil ikke gi meg. Men hadde vektnedgangen vært litt mer synlig, hedde det vært lettere å holde humøret oppe. :kadetgaar
Det er fryktelig demotiverende når man enderlig har funnet viljestyrken til å begynne et nytt liv, og er "flink" og gjør alt riktig.. og så skjer det ingen mirakler likevel.
Jeg er nede i en bølgedal nå (IGJEN), men gir ikke opp.. Jeg slet også med lavkalori-tankegangen, at det kan da UMULIG gå BEDRE med mer fett??? Men jeg kutta enda mer ned på karbohydratene, og heller økte på fettet for å bli mett, og det hjalp det.. Får prøve det igjen...
Jeg spiser forskjellig men f.eks:
Frokost: 8-10 skiver ost, 150 gr bacon stekt i mye smør 1-2 egg
lunsj: 100gr bacon, 1 kotelett stekt i smør, 1 speilegg + ost
middag: 100-200gr kjøtt/fisk stekt i mye smør, grønnsaker gjerne bacon i tillegg
Til slutt koker jeg ut fettet i panna med fløte og tømmer over grønnsakene. Og da flyter det i fett!
Dette er bare sånn ca, men i hovedsak det jeg spiser.
Akkurat nå er jeg inne i en periode der vekta svinger litt. Og i helga som var spiste jeg peppes pizza og ble dårlig i magen i to dager!
Jo mer fett jeg spiser, jo bedre føles kroppen.
Jeg regnet ut ca kcal-inntak et par dager og kom til i overkant av 2500.
Og enda gikk vekta ned. Enkelte dager har jeg nok vært oppe i 3000 kcal også. En kalori er ikke en kalori fordi forbrenninga i kroppen er forskjellig fra en ovn. Jeg har ikke trent/morsjonert.
Jeg drikker både kaffe og vin, og det passer meg. Men vi er alle forskjellige, og derfor er dette vanskelig. Det som passer meg behøver ikke å passe deg. Og alle må lete og finne frem til hva som virker. Noen tåler ikke kaffe fordi den kan påvirke blodsukkeret. Og noen tåler det.
Jeg er også en gammel Grete Roeder og for meg henger nok også redselen i litt enda når det gjelder fett. Hadde nesten vondt i magen de første dagene jeg tok smør i stekepanna :p
Men med tanke på hvor bra jeg føler meg og hvor mye mer energi jeg har så må jo dette bare være riktig! Jeg synes det er så deilig og ikke være stappa mett og heller ikke være fysen, men faktisk akkurat passa normalt mett :)
Jeg synes 4 kg er flott jeg. Jeg er også unntaket som bekrefter regelen dessverre, kommer kanskje av at man har gått på en del kurer opp gjennom årene, er ikke mann, har ikke over 50 kg og ta av osv ;)
Men så lenge jeg går sakte og sikkert nedover (og ikke opp!) så skal jeg være fornøyd! Som kjent det som går sakte ned går sakte på ;)
Lykke til videre, etter det lille jeg kan så synes jeg også du får i deg litt for mat generelt jeg?
Litt for lite? Litt for mye? Det manglet et vesentlig ord midt i der. :p
Nå har jeg spist lunch. 5 skiver bacon med smeltet ost på, og litt salat ved siden av. Og en ss aioli...
Og en kopp koffeinfri kaffe med bittelitt fløte. Det var faktisk kjempegodt!
Jeg vil henge meg på rådet om å bruke Fitday. Da får du oversikt over hva maten din inneholder av fett, protein og karber. Gå inn på www.fitday.com og bruk versjonen som er gratis, det gjør jeg;)
For det første blir det litt surrealistisk for meg at du klager på minus 4 kg siden slutten av august. Det er jo et kjempeflott resultat. Har ikke tid til å svare utførlig her nå, og du har fått mange gode svar allerede. Syns ikke det er det minste rart at du ikke går ned mer (og spørsmåler er også om du bør gå ned fortere). Kommer bare med et par punkter:
[color=purple][/color]
Dere som går ned 4 kilo pr mnd, dvs. et snitt på 0,5 - 1 kg pr mnd. er IKKE unntaket. Det er det som er normalen. Det er de som går ned 2-4 kg i uka som er unntaket. Og det er dessverre det folk henger seg oppi. Den største feilen en gjør er å sammenligne seg med andre. DU er UNIK. Din kropp reagerer ikke likt, og er ikke lik, noen andre. DU er DEG. Og du må gi kroppen din tid. De fleste her inne går ned mellom 0.5 og 1 kg i uka. Og det er min erfaring fra dette og andre forum at det er der snittet ligger.
Hvis du ikke har telt karber skikkelig og ikke vet akkurat hvor mye du får i deg er det ikke lett å vite hvor "feilen" ligger. Men jeg syns du fordeler maten noe ujevnt. 40 gram tunfisk til lunch er ikke nok protein. 200 gram kjøtt til middag er noe i overkant for en liten dame. (1-1.5 gram protein pr kg kroppsvekt pr dag er en tommelfingerregel. Fordelt med 30-40 gram protein pr måltid. Menn trenger noe mer.) Og med lite fett kan det lett slå helt feil ut. Og du spiser nok for lite og feil fett.
200 gram grønnsaker til middag er ikke noe problem. Det er ikke SÅ mye karber. Men den lunchen din var "sparsom". Agurk er dessuten garnityr og inneholder svært lite næring. Bytt den ut med noe annet.[color=purple][/color]
Ting som kan hemme vekttap (mange tåler ikke disse varene i det hele tatt, du må prøve deg frem):
[color=purple][/color]
Koffein/kaffe. Kan skape ubalanse i blodsukkeret og ødelegge forbrenning (enkelt sagt). 5 kopper pr dag er altfor mye !!
Alkohol. Når kroppen har alkohol å forbrenne, så forbrenner den ikke fett. mange her inne opplver at de ikke gåt ned noe som helst den uka de har "kost seg" i helga !
Tenk over hvordan du bruker meieriprodukter. mange har problemer med disse. Syrnede produkter er best. Fløte skal ikke "maules" - heller ikke ost. Å bruke ost som "alene" fettkilde blir litt feil. Du kan være heldig som tåler det, - eller du tåler det dårlig. Slikt må en finne ut av selv. De beste fettkildene er nøtter, frø, avokado, olivenolje og rapsolje, men gjerne også fra kokosfett som Cocosa eller MCT olje. Creme Fraische og rømmer er greitt også. Men som sagt- vær forsiktig med fløten. For mye av den er ikke bra.
Baconcrisp (ååå det har ikke karber, da kan jg spise så mye jeg vil !! FEIL !). Veldig mange reagerer på baconcrisp. Om det er saltet alene vet jeg ikke, jeg vet bare at uhorvelig mange går oppi vekt (vannvekt) når de spiser det. Som fettkilde er det helt feil..... og feil fett. (varmebehandlet transfett ja). Av og til er OK, - men alt "kos" mans spiser for ofte er feil. Regn og prøv deg frem. Du finner din måte. Men du MÅ være tålmodig. hastverke er lastverk.
[color=purple][/color]
......og der forsvant pausen min gitt.......:D
:rodme: eh..... et par sider kanskje ?? :p Men jeg hadde ikke tenkt å skrive så mye, - og så ble jeg bare revet med liksom...... og et par punkter ble til mange fler.
Som det har vært sagt tidligere, det er stor forskjell fra person til person men noen ganger ser det ut som de som har problemer rett og slett spiser for lite...
En av grunnene til at jeg begynte på ketolysekuren var nettopp at jeg skulle slippe å telle alt jeg spiser, og at man kan spise til man er mett...
Jeg har enda til gode å telle en eneste osteskive eller veie antall gram med ett eller annet. Jeg har spist til jeg var mett, og om det er 1 kotelett den ene dagen og 3 koteletter den andre dagen så har det vært mindre viktig, for ingen dager er like.
Det eneste jeg har vært nøye med er karbohydratene. Men det har ikke vært noe problem så lenge hoveddelen av måltidet består av kjøtt, fisk eller egg. Det er jo minimalt med karbo i disse.
4 kilo på 1 mnd.. og du er ikke fornöyd??:eek: :eek: :eek:
Det er jo et strålende resultat.
Legg litt mer fett i kosten og dette går på skinner..
Lykke til:-)
Jeg syns jo jeg har lest den ordentlig. Jeg har den med meg over alt. Er det noe jeg er usikker på, så leser jeg.:(
Men jeg skjønner jo at jeg ikke har lest godt nok...
Jeg skal innrømme at jeg henger meg opp i de som går ned 10 kilo på en måned, jeg har jo lov å håpe at jeg også gjør det? Jeg her jo mer enn nok å ta av...
Men fra i går av kjører jeg på med mer fett, og koffeinfri kaffe. Og skulle du sett! Jeg var ikke sulten i firetiden etter min bacon og oste lunch.
Jeg syns da ikke 4 kg minus på litt over en mnd er noe å klage av :eek:
For å si det slik jeg har hatt ett snittvekttap på rundt 0,7 kg pr uke siden jeg startet i januar. Nå som jeg har gått ned nesten 27 kg går det selvfølgelig litt saktere.
Fokuser på snittvektap over tid, og da kommer du meget bra ut :ja:
Det er absolutt ikke sikkert at justeringer i kostholdet vil føre til hurtigere vekttap.
Jeg (og flere) trodde også på skikkelig stort vektap i begynnelsen, men det tror jeg rett og slett bare er en utopi, i hvert fall for min kropp.
Tålmodighet, stanhaftighet og vilje til å ikke gi opp på tross av noen feilsteg - det tror jeg er en av "nøklene til suksess" :)
Lykke til, og være stolt og fornøyd med dine 4 kg i minus.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.