< Tilbake til oversikten

Soyaprotein eller bakemiks?

Smula sa for siden:

Jeg var nettopp inne på netten for å stacke opp med litt mere kosttilskudd og så tenkte jeg som så at jeg etter snart 7 uker på kur uten å ha bakt noe som helst, kunne jeg prøve meg på dette berømmelige brødet eller kanskje pizza, for variasjonens skyld.

Men spørsmålet er da hva kjøper man av de to overnevnte? Jeg er neimen ikke sikker på hva forskjellen er en gang.

Gerd sa for siden:

Jeg har bare brukt bakenixen. Mest fordi den er helt nøytral i smak. Noen syns soyaprotein smaker vondt. :)

MorStine sa for siden:

Jeg kjøpte begge deler, for å kunne variere litt:) Forskjellen kan jeg ikek forklare deg... Mer karber i bakemixen enn i soyaproteinet da.

Smula sa for siden:

Takk for svar, dere. Smaken er nok litt avgjørende her, har nemlig smakt mel-løst brød før. Ikke et vondt ord om Norsk Senter for Riktig Ernæring, men det brødet deres smaker død og begravelse. Jeg orker ikke noe slikt noe. Men jeg har forstått det slik at dette grove nabo-brødet smaker fortreffelig!

moinx sa for siden:

Hvis du planlegger å bake nabo-brød, ville jeg brukt soyaprotein.
Jeg syns vanligvis at soyaproteinet smaker skikkelig hoggorm, men kjenner ikke noe av den i dette brødet, åsså blir det færre karber pr skive.
Jeg bruker bakemiks til alt annet...

Smula sa for siden:

HOGGORM!?!?! :eek: Vel, det fristet jo ikke sånn plagsomt mye....

Jeg har jo tenkt å lage andre ting en det brødet altså, og foreløpig vet jeg jo ikke hvor mye baking det blir fremover, så det er vel ikke så lurt å drive og stacke opp med begge deler.

Nå har jeg jo gamle Johannes i tillegg vet du... ;)

moinx sa for siden:

Jeg ville bestilt 1 soyaprotein, og 2 bakemiks.

Smula sa for siden:

Neinei - jeg skal bare ha EN burk med noe, ikke noe mer.
And therein lies the challenge.... :confused:

tech sa for siden:

Jeg ville kjøpt bakemiks tror jeg, ikke at jeg har smakt soyaprotein men gjetter karbene er verdt smaken etter hva jeg har lest her på forumet.
Skal man bake brød kan man bruke andre ting, synes soyaprotein/bakemiks blir for dyrt til brød..

Denne oppskriften har jeg hentet et sted fra forumet, usikker på hvem men:

Smula sa for siden:

Bare et par karber per skive? Jøss, det hadde jeg ikke trodd, så mye frø som det er i den....

moinx sa for siden:

Bakemiks

Smula sa for siden:

Bestilt. :)
Dette blir spanandes. Har veldig lyst på pizza akkurat nå - noen som har laget det?

tech sa for siden:

Jeg har. Den ble jo god, men bunnen ble myk :( Vet ikke hva jeg gjorde feil.

Smula sa for siden:

Var det tykk eller tynn bunn?
Synes ikke det gjør noe særlig at den er myk, så lenge den smaker godt.

LilleRosin sa for siden:

Jeg kjøpte både soyaprotein og bakemiks jeg da, men skjønner at det kanskje var unødvendig?? :o

tech sa for siden:

Den var vel tynn, har et bilde her: www.tnet.no/img_4795.jpg
Det gjør vel ikke noe, men blir litt bedre hvis den hadde hatt litt mer tyggemotstand og at den var litt sprø

Smula sa for siden:

Så deilig ut. :p
Jalapeños, he?

tech sa for siden:

Takk :D
Det var mye jalapenos på den ja, det er dritgodt hehehe, brukte nesten et glass på pizzaen (helte på vannet for å bruke det som "saus" og).
Hadde kjøttdeig, tacosaus, jalapenos, tomat, løk, ost og paprika på den.

Neste gang skal jeg steke den litt lengre tror jeg for å se om bunnen blir annerledes i hvertfall!
Veldig digg dette, eneste som er synd er at lavkarbopizzaer blir ganske dyre.

Smula sa for siden:

...nå har jeg IKKE særlig lyst på pizza, da!!! :p
Nå må vi stoppe dette til jeg får bakemixen....!

Men.... jeg synes egentlig jeg bruker mye mer penger på mat nå enn får ja, så ketolysemat er relativt dyrt.

Justina sa for siden:

De er ganske udrøye, så du får sikkert brukt begge!:D

Photobscura sa for siden:

Frø ekke så ille, linfrø inneholder så vidt jeg har forstått ingen karber, solsikkefrø ca sju, og sesamfrø ca elleve.

Smula sa for siden:

Jeg går ikke så mye i frø... eller rettere sagt, det går ikke så mye i frø her hos meg, men det hørtes jo ok ut.
Får man kjøpt frø i vanlig matvarebutikk? Som sagt, det er noe jeg aldri handler.

Photobscura sa for siden:

Stort sett! I alle fall solsikkekjerner! Du får i alle fall garantert kjøpt dem på innvandrerbutikker, om du har tilgang på det.
Men jeg skulle tro de fleste butikker har et visst utvalg.
Jeg har begynt å ha dem i ziggylappene, solsikkekjerner og linfrø, supergodt!!

Smula sa for siden:

Frøa er i hus!
Nå venter jeg bare på bakemiksen, og kommer den ikke idag, så vurderer jeg å lage den oppskriften uten.
Men... nå ser jeg lenger opp at den oppskriften IKKe har egg!
Har noen prøvd den, er det riktig?

Smula sa for siden:

Ok.... jeg så det. :o :o Det står øverst. Jada, dere har carte blanche til å humre av meg.
Move along, nothing to see here...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.