< Tilbake til oversikten

Unormalt trøtt og slapp?

#1

Fedonisten sa for siden:

Tips som kanskje kan sjekkes for de som syns de sliter litt ekstra med formen? Jeg har funnet artikkelen i et lukket studieforum jeg er med på (Anatomi/Fysiologi/Sykdomslære). Jeg syns det var spennende lesning - bedøm selv!


Mange personer sliter daglig med en unormal trøtthet og slapphet. Noen av disse har trolig en tilstand som kan rettes på og gi dem et nytt liv. Forhøyet kalsiumverdi i blodet kan være årsaken til slike plager og behandlingen er i teorien enkel. Å stille diagnosen er derimot vanskelig, hvis legen din ikke tenker på muligheten. Dessverre har diagnosen ikke vært så godt kjent blant norske leger tidligere. En artikkel om lidelsen publisert av norske kirurger kan kanskje rette på dette.

Først litt fysiologi
(Fysiologi er læren om funksjoner i den levende kroppen og de fysiske og kjemiske prosessene som hører til dette). Kalk eller kalsium er et viktig stoff i kroppen. Fra baksiden av melkekartongen vet de fleste at kalk er viktig for tenner og skjelett, spesielt i oppveksten og hos de eldre.

Kalsium finner man i store mengder i melk, men grønne grønnsaker (spesielt brokkoli og spinat) og sjømat er også viktige kilder til dette grunnstoffet. Kalsium har også mange andre funksjoner i kroppen og er et stoff mennesket ikke kan klare seg uten.

Men som med alle andre ting: for mye eller for lite er like galt. For å holde nivået av kalsium på akkurat riktig nivå bruker kroppen blant annet vitamin D og et hormon fra biskjoldbruskkjertelen som kalles parathyroideahormon eller parathormon. Biskjoldbruskkjertelen eller parathyroidea er egentlig 4 små kjertler som vanligvis ligger på halsen, på baksiden av den "vanlige" skjoldbruskkjertelen.

Kalsiumverdiene i blodet skal normalt ligge mellom 2.2 og 2.6 mmol/liter. En verdi over 3.0 i kalsiumverdi er en kraftig forhøyet verdi. Slike verdier kan være livstruende hvis de ikke behandles korrekt i sykehus. Verdier mellom 2.6 og 3.0 kalles "mild hyperkalsemi".

Trøtt og slapp?
Det pussige med kalsiumnivået i blodet er at det kan utløse mange forskjellige slags symptomer hvis det ligger utenom normalområdet. Et for høyt kalsiumnivå kan gi meget diffuse symptomer som for eksempel:

  • Trøtthet
  • Slapphet
  • Kraftløshet
  • Depresjon
  • Psykose
  • Smerter i magen
  • Smerter i skjelettet
  • Høyt blodtrykk og problemer med hyppig vannlating er også vanlige plager.
    Mange pasienter sliter med symptomer som disse i varierende grad, og selv om ikke alle har målbare sykdommer er det sannsynlig at en del med diffuse symptomer kan ha en feil i kalsiumstoffskiftet sitt.
    Kunnskapen om kalsiumforstyrrelser er trolig for lite utbredt blant allmennleger, og da symptomene kan være svært vage og diffuse kan ikke legen stille denne diagnosen med mindre kalsiumnivået måles.

Og årsaken er?
Det finnes svært mange årsaker til at kalsium stiger over de normale verdiene. Imidlertid er de to vanligste:

  • Ondartet sykdom eller såkalt primær hyperparathyroidisme (PHPT). Ved ondartete sykdommer kan spredning til skjelettet føre til frigjøring av kalk og derved en forhøyet kalsiumverdi i blodet.
  • Den andre årsaken er mer godartet: små kuler eller godartede svulster i biskjoldbruskkjertlene fører til økt dannelse av parathyroideahormonet (PTH). Dette fører igjen til forhøyet kalsium i blodet.
    Medikamenter, nyresykdommer, sarkoidose, myelomatose eller forhøyet stoffskifte kan også føre til unormale kalsiumverdier.

Norske kirurger
Høsten 2000 publiserte kirurger fra Vestfold Sentralsykehus med kirurg Eldar Normann i spissen informasjon om en rekke pasienter som ble operert for PHPT på grunn av godartede svulster i biskjoldbruskkjertlene. Det har tidligere vært uenighet om nytten av kirurgi på disse pasientene, men det viser seg at kalsiumverdiene kunne normaliseres og man vet ut fra dette og andre studier at pasientens symptomer bedres markert når disse verdiene ligger innenfor normalområdet. Publikasjonen vakte internasjonal oppsikt. I Norge har man relativt liten erfaring med kirurgi da kun 2-3 sykehus har operert flere enn 10 pasienter i året med slike godartede svulster.

En skjult sykdom
Det er ikke usannsynlig at en del pasienter med diagnosene fibromyalgi, depresjon, trøtthetssyndrom eller diffuse smerter kan ha en forstyrrelse i kalsiumstoffskiftet som årsak. Det er trolig 20-30 personer pr 100.000 som har PHPT i en eller annen grad. En allmennlege vil måtte undersøke 100 voksne pasienter med kalsiummålinger før han finner en med forhøyede verdier.

Diagnosen stilles ved blodprøver; kalsium og PTH måles i blodet, gjerne 3 ganger i forskjellige uker for å sikre at verdiene er korrekte. Kalsiumverdiene må justeres i forhold til nivået av protein i blodet, og det er naturlig at legen din også tar en del andre blodprøver og undersøkelser for å utelukke andre årsaker til forhøyet kalk i blodet.

Forhøyet kalsiumverdi i blodet KAN være årsaken til dine diffuse symptomer, og viser det seg at du har PHPT kan dette behandles og kanskje fjerne mange av dine plagsomme symptomer.


#2

Nille sa for siden:

Veldig interressant lesning. For meg som tar vanndrivende medisiner er det veldig viktig å ta tilskudd og ikke overdosere kalsium (og kalium). Min lege (fastlegens vikar) tar bare en prøve + en kontrollprøve hvis jeg maser...... Skal ta kontrollprøve på onsdag...... men verdiene var rett under "normalen" så det er nok ingen fare.

Men jeg visste ikke ha symptomene på overdosering var..... Det var det jeg skulle spørre om ved neste legebesøk ......

Takk igjen Fedonisten.......kjeder du deg i dag eller, du er jo et oppkomme av interessante saker idag !! :D :)


#3

Skorpia sa for siden:

fint inlegg,men mange av disse symptomene finnes hos alle og derfor veldig vanskelig å diagnostisere. Problemet med å legge ut et sånt innlegg er at det kan være hva som helst. Så les og lær ,men husk at de fleste sykdommer har disse symptomene


#4

Fedonisten sa for siden:

Det er nettopp det artikkelen påpeker Skorpia. :D At dette er symptomer som kan være så mye - og at så mange har dem! Poenget med innlegget er å gi innspill til noe som kan undersøkes - for kanskje å eliminere noe.

Håper virkelig ikke "et sånt innlegg" er et problem. ;)


#5

Fedonisten sa for siden:

Kjeder meg ikke. ;) Er deppa..... :( Men DET er en helt annen tråd.....

:klem: fra Fedonisten


#6

Skorpia sa for siden:

Hmmm.. Jeg blir ofte litt utålmodig når jeg leser lange artikler,så det er sikkert noe jeg ikke fikk med meg på slutten. Så du får bære over med meg om jeg leste litt for fort og gæli:-)(må inrømme at jeg ikke leste hele og tok det for gitt at hele artiklen gikk i samme sjanger)

#7

Zoë sa for siden:

Takk for godt innlegg, fedonisten!

Det er så mange som sliter med problemer allmennleger ikke kan hjelpe dem med, og jeg er veldig for å skaffe seg kunnskap om egen helse - så kan en hjelpe legen litt på vei!

Det er veldig interessant å lese hvor stor virkning ubalanse i vit/mineraler har på kroppen - både fysisk og psykisk.

For de som interesserer seg for dette , kan jeg på det varmeste anbefale bladet "Mat og Helse".


#8

Skorpia sa for siden:

MMMM..... stussa litt faktisk over høyt blodtrykk og hyppig vannlatning. Nå har jeg ikke det problemet lengre,men det var faktisk et problem tidligere.
Vet ikke om det har sammenheng med kostholdet,men gikk utfra at det ble bedre når vekta ble mer normal. var faktisk hos lege for å sjekke disse sakene,men ga f.. fordi jeg fikk følelsen av å være en dritt da jeg kom til legen.
Dette er faktisk noen år siden,men har ikke hatt problemet etter at jeg gikk ned nærmere 20 kilo og regna med at det skrev seg fra det.
Kan det virkelig dreie seg om et unormalt høyt kalsiumnivå???
Ved nærmere ettertanke må jeg se å få sjekka diverse saker.


#9

Nille sa for siden:

Var hos legen i dag, og spurte som avtalt om hva bivirkinger av for mye kalsium er og hvor mye vi egentlig har behov for:

Dagsbehov
Dagsbehovet for kalsium er normalt ca. 800 mg. Dette tilsvarer omtrent mengden i fire glass melk. Når kroppen og skjelettet vokser er kalsiumbehovet større. Gravide og ammende anbefales 900-1200 mg kalsium daglig. De som tar diuretika (vanndrivende) bør også ta ekstra kalsiumtilskudd daglig. (Jeg tar 1500 mg hver dag og mine prøver ligger fremdeles litt under normalen)

Bivirkninger og overdosering
Svært høyt inntak av kalsium, det vil si mer enn 4-5 g daglig, kan gi alvorlige bivirkninger. Inntak av slike mengder kan blant annet føre til kvalme, oppkast, hodepine, depresjon, muskelsvakhet, høyt blodtrykk, rytmeforstyrrelser i hjertet, nervøsitet og søvnløshet. Overdosering av vitamin D fører til for mye kalsium i blodet og gir de samme bivirkningene.

Høyt inntak av kalsium eller vitamin D over lang tid kan føre til forkalkninger i for eksempel lunger og nyrer.

Håper infoen hjalp litt.. :)


#10

Anne sa for siden:

Ja, hvordan gikk det da, fikk du spurt om alt du ville....skrev du brev/lapp? Det var nyttig å vite...Takk

#11

MHM sa for siden:

Nille har skrevet om legebesøket i en annen tråd i dag. Følger du ikke med eller...? :p ;) :)


#12

Anne sa for siden:

Her får man så hatten passer:D Hvilken tråd?

#13

Anne sa for siden:

Fant den...Det er jenta si som kan uttrykke seg det tenker jeg:D Nille , mener jeg.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.