Har eksperimentert meg frem til en sprø lavkarbo strull som jeg synes smaker akkurat som originalen.
Forsøkte først helt uten mel, men da ble resultatet kun en haug med smuler - det var ikke mulig å få kaken til å henge sammen om det så gjaldt livet.
De er fremdeles ytterst sprø og skjøre, og bare du ser hardt på kakeboksen vil de antakelig falle fra hverandre...
Det er dessuten ikke mulig å lage dem dersom man ikke er villig til å få brannsår på alle fingertupper...
Her kommer oppskriften, gir 20-22 kaker:
500 gram seterrømme
20-25 gram splenda
20-25 gram hvetemel
8 ts johannesbrødkjernemel (høres mye ut men jeg anbefaler ikke å prøveå redusere på dette)
kardemomme
1 dl kaldt vann
Hver kake inneholder ca 2 kh
Pisk sammen alle ingredienser - vannet has i til slutt og blandes med det øvrige.
La røren svelle lenge - flere timer.
Stek i krumkakejern - følg med hele tiden, det tar sekunder fra røre nesten røre til helt brent...
Rull sammen kaken med en pinne mens den ligger i jernet
Men må man rulle sammen mens kaken ligger i jernet? Det høres ut s0m galskap... Gjør aldri det når jeg steker krumkaker. Jeg fisker 0pp kaken 0g ruller en f0rt sammen når den ligger på benken på kjøkkenpapir.
Røra smakte i allefall g0dt:D Skal steke den 0m en times tid. Gleder meg, f0r mannen smakte akkurat på de vanlige strullene 0g syntes de var knallg0de.
Det funka ikke å rulle strull, jeg måtte til med krumkakepinnen. Men jeg fikk de ikke skikkelig sprø.. Skal kjenne på de etterpå, når de har fått stå fremme n0en timer. Men de var sabla g0de:D
Hm. Nå er det jo lenge siden jeg lagde disse, men jeg mener bestemt at de var sprø! Det har jeg jo skrevet i det første innlegget her også, at de er sprø og skjøre. Har ingen erfaring med glutenmel men trodde ikke det var noe som bidro til sprøhet?
Mine ble ikke sprø nok. De ble myke som krumkaker utsatt for fuktighet, men de var ikke blitt utsatt for fuktighet. Mulig de burde ha ligget over natta på benken..
Jeg skal i allefall gjøre et forsøk før jula kommer med glutenmel, mere glutenmel enn det foreslås som hvetemel i oppskriften. Kan ta en kikk på hva "orginaloppskriftene" sier, kanskje det går an å bytte ut hvetemel jevnt med glutenmel? Jeg aner ikke hvor mye mel det er i en slik oppskrift,...
Jeg rakk ikke i fjor, jeg ble vle syk oppi alt. Og i år blir det glutenfritt uansett, fordi jeg har begynt å resgere på gluten. Jeg har planer om å prøve med litt kokosmel, men når sitter jeg her sjuk igjen, med sjuke unger, så jeg tror jeg må prioritere å få gjort unna det siste før jeg baker mere kaker.
Mine strull må være med fløte, ikke rømme.
Noen som har prøvd noen lavkarbovariant av det?
Jeg prøvde å bytte ut sukker med sukrin i fjor, men det ble bare noen seige greier og heeelt feil!
I år gadd jeg ikke kaste bort noe fløte så laget høykarbovarianten med en gang. Minsket litt på sukkeret og melet, og regnet ut det blir ca 5 g karbohydrater pr strull - så tror jeg skal overleve ;)
Men ja, det hadde ikke gjort noe med en mer lavkarbovennlig variant! Synes noen nevnte at tagatose eller hva det heter har mer sukkerlignende egenskaper? Det er bare det at ingen helsekostbutikker rundt her har hørt om det engang!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.