Anneliii sa for siden:
at det inneholder endel karber?
Anneliii sa for siden:
at det inneholder endel karber?
donjuanwannabe sa for siden:
Nei, kun det som er grunnen ja.
lilletrine sa for siden:
For min del har jeg også to andre grunner:
Det trigger søtsuget
Jeg blir oppblåst i magen
Photobscura sa for siden:
Husk på at det er forskjell på frukt da. Jeg synes ikke man skal gi frukten for mye pes, for frukt er bra på mange vis.
Men som lilletrine sier, det trigger søtsuget, og har fruktose i seg, som gir blodsukkeret samme effekt som vanlig sukker.
Men tomat er også en frukt, likeledes avocado, og dette er frukter de fleste har god nytte av. Bortsett fra at mange reagerer allergisk på tomaten, så er det en god frukt.
Alt som vokser under jorden klassifiseres jo også som frukt; rotfrukt, om det da er en frukt er jeg jammen ikke sikker på, men vi lavkarbere oppfordes jo til å holde oss unna!
Men jeg tror slagordet "frukt är godis" har mer enn en bunn. Å overspise på frukt er omtrent en like dårlig idé som å overspise på godis antagelig. Men jeg kan ikke helt se at en appelsin eller to i uka kan gjøre den store skaden.
Anneliii sa for siden:
Takk for svar alle:D Er det noe spesielt at frukt trigger søtbehovet når man går på lavkarbo? Har ikke opplevd det når jeg har kjørt lavkalori. men har jo hørt om det før da..
Det er jo sikkert fordi frukt er en langt mer "tillatt" matvare på lavkalori, så du får i deg det søte, fruktosen, med jevne mellomrom.
Men det er jo heller ikke alle som er like på det punktet der.
Mango synes jeg er drøyt søtt, og jeg blir litt sånn prikkete i kroppen av det. Ellers har jeg ikke spist så mye frukt det siste halve året, tåler ikke alt av det heller.
Kristian sa for siden:
Fruktsukker blir lagret som fett i kroppen, derfor er frukt uheldig for en som prøver å redusere fettlagrene.
Adam og Eva fikk jo ikke lov til å spise eple av epletreet i edens hage...Den første synden...
themonk sa for siden:
Banan må du holde deg unna i alle fall. Det er en tullefrukt. Ellers er det greit å spise et eple i ny og ne, eller en sitron. :p Litt avhengig av hva slags filosofi du følger selvsagt. Jeg har aldri lest Atkins, så jeg bør nok ikke uttale meg, men jeg tror ikke frukt inngår som en del av dietten.
På Atkins kan du i prinsippet spise "hva du vil", men det er snakk om å finne sin egen toleransegrense. Og de fleste som velger å følge Atkins vil jo også være mer følsom for mange matvarer om de måtte begrense seg i utgangspunktet, særlig når det gjelder faren for tilbakegang av livsstilssykdommer og overvekt.
Så de fasene som er etter induksjon er til for å innføre matvarer på en forsiktig måte og finne ut hvor mye karbohydrater og matvarer i det hele som man tåler før det går gæli igjen...:)
Enkelte ting er jo opplagte også. Som store mengder frukt er lik masse sukker i en viss form, og det er jo ikke bra i store mengder.
Men frukt har en del andre bra ting, som f.eks sitrusfrukt som er (som relgel) proppa med c-vitaminer!
Men det er jo snakk om å bruke god lavkarbisk fornuft også. Jeg tviler på at jeg kan spise frukt av all hjertens lyst igjen. Men så er jeg ikke kjempeglad i frukt generelt lenger heller... Noe som for en feit person kan oppfattes like mye som kjerkjebanning som det å si at man liker majones og meierismør:rolleyes:
slaskalainen sa for siden:
Tullefrukt? Den frukten som kommer ferdig innpakket - lettest å ha med seg og lettest å pakke opp.
Hva menes med tullefrukt?
Det jeg tror han mener er at det er en av de fruktene med høyest karboinnhold.
Lite nyttig for en lavkarber med andre ord.
themonk sa for siden:
Karbohydratinnholdet tipper vel over 20%, og den er helt blottet for næringsstoffer. Inneholder en del kalium, men fortsatt ikke nok til å forsvare det høye karboinnholdet. Derav tullefrukt. :)
Carisma sa for siden:
Også inneholder den, i tillegg til endel karbohydrater, fett! Og hvertfall vi fedonere skal jo sky kombinasjonen karber + fett. :)
Iset sa for siden:
Er den virkelig helt blottet for næringsstoffer? Jeg trodde den inneholdt iallfall like mye vitaminer og mineraler som annen frukt. Dessuten sier Jan Kwasniewski at de to verste fruktene vi kan spise er epler og pærer, siden de ikke inneholder noe fett eller proteiner. Det gjør vel en banan, iallfall LITT?
Karboinnholdet blir jo noe annet, og en grunn alene til å holde seg unna om man skal ligge på et lavt nok inntak. Jeg bruker ofte en halv banan i smoothies, ellers synes jeg ikke de smaker godt.
Iset sa for siden:
Ja men gjelder det også mat der fett og karber er i samme matvaren fra naturens side? Det må jo være en grunn til at matvaren er "designet" slik? Jeg ser iallfall på banan som noe helt naturlig, noe som ikke skader kroppen vår i normale mengder.
Mum 4 2 sa for siden:
Tror det er individuelt. Jeg får søtsug når jeg spiser nektariner eller gule pærer (ikke de grønne), mens legen jeg var hos ved Lindbergs fikk søtsug av appelsiner. Andre kan få søtsug av annen frukt. Så en må vel prøve seg fram og lytte til egen kropp.:)
Carisma sa for siden:
Jeg har "alltid" tenkt at banan er den værste frukten, og den man bør holde seg unna. Tror det begynte med at noen "bole-gutter" jeg studerte med sa at den hindret de i å forbrenne fett. Etterpå ble det liksom bare en sannhet at banan var ille hvis man ville ned. Og da jeg begynte på fedonkurset sa de der også at banan var den værste frukten så da tenkte jeg at jeg hvertfall hadde gjort noe rett. :)
Iset sa for siden:
Okei, da er det bare uenighet i fagkretsene, som det jo er med alt annet også hehe. Jeg vet ikke hvilket syn Kwasniewski har på bananer, men han sier iallfall at epler og pærer er verst.
Carisma sa for siden:
Ja, der er det nok uenighet for fedon sier at pærer er best av frukten, fordi den har minst GI.
Apropos bananer, så har kjæresten min stadig fått tips fra leger og diverse om å spise mer bananer for å legge på seg.
Heh, dessuten hater jeg banener, synes det smaker gymsokk.
Schrøder sa for siden:
Hei....
Er det egentlig ingen frukter bortsett fra et eple i ny og ne
som er litt lov?
Er gravid med nr tre og har et SINNSYKT behov for
druer og grapefrukt...hmm.. merkelig kombinasjon..:)
lokkebiff sa for siden:
...og hvordan vet du hva en gymsokk smaker...???
kniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiis :lol: :lol: :lol:
Ble litt fysen, og stupte i gymbagen som hadde stått over sommerferien.
Neeeida. Men jeg kan ikke forestille meg at det smaker noe særlig. Omtrent som bananer, tror jeg.
Carisma sa for siden:
Forøvrig har jeg også alltid tenkt at siden man får så utrolig ekkel pels på tenna av bananer kan det umulig være bra for resten av innsiden vår å spise de?
Anneliii sa for siden:
gleder meg til jeg kan ta meg en halv banan i ny og ne jeg:D
Iset sa for siden:
Pels på tenna av banan? Det tror jeg ikke jeg har lagt merke til, gitt. Men det er vel fordi jeg stort sett aldri spiser banan alene, men oppi smoothies og lignende.
Er banan så ille at man helst ikke skal gi dem til barna? Min datter får banan i smoothies og frosne bananbiter istedetfor is osv.
Anneliii sa for siden:
Jeg har spist bananer hele livet mitt, og har så vidt jeg vet ikke tatt noe skade av det! Eller vent nå litt. kanskje bananer rett og slett er roten til alt ondt som har skjedd oppigjennom de siste 21 årene?:sint:
Iset sa for siden:
Hehe nå er ikke det det beste argumentet jeg ser, det at EN person lever enda etter å ha gjort ditt og datt. :lol:
Men jeg skjønner hva du mener, og jeg synes det blir litt "hysterisk" dette her. Hvis bananer virkelig er så ille at de skader kroppen vår, bør vi holde barna våre vekke fra dem da? Jeg klarer ikke å være helt enig i at dette er en tullefrukt osv.
Anneliii sa for siden:
Jeg tenker sånn at banan da kanskje er best å bruke sånn som du gjør med datteren din.. nemlig heller som "godisfrukt" enn "måltidsfrukt" liksom.. Er jo perfekt i smoothies og sånne ting.
"Det finst mange hundre sortar banan, men dei kan delast inn i to grunnsortar: vanleg fruktbanan og kokebanan. Bananar inneheld fiber, A-, B-, C- og E-vitamin og minerala fosfor, kalium, jern og sink, og store delar karbohydrat, men heile 74% er vatn. I ein umogen banan er størsteparten av karbohydrata stivelse, men etter kvart som han mognar, blir dei omdanna til sukker slik at stive til slutt berre utgjer 1-2% av frukta."
Brått nynorsk, men:P Er lett å si at noe bare er "tull" Ignoranse is bliss:D
Anneliii sa for siden:
er kanskje ikke så fint og flott det med sukker og stivelse og sånt, men visst søren inneholder den vitaminer og mineraler.
Iset sa for siden:
Nettopp.
themonk sa for siden:
Vitaminer og mineraler er en dårlig unnskyldning for å spise noe som er så søtt. 100 gram banan inneholder 0 gram fett, 1 gram protein, 23 gram karbohydrater, 8 mg C-vitamin, 0,4 mg B6, 358 mg kalium, 0,3 mg mangan og ellers ubetydelige mengder næringsstoffer.
Blomkål eller brokkoli er for eksempel mye bedre kilder til vitaminer og mineraler, og inneholder nesten ingen karbohydrater. Derfor er ikke banan noe særlig godt for noe som helst annet enn godteri. De aller fleste frukter er både mer næringsrike og har gjerne halve karboinnholdet. Derav tullefrukt.
Banan hører ikke hjemme på en lavkarbodiett, på linje med annet sukker. Det er en unyttig matvare. Det betyr derimot ikke at den er "skadelig" eller at man må være hysterisk redd for den. Men hvis du skal spise frukt så er ikke banan førstevalget.
Anneliii sa for siden:
gleder meg fortsatt til jeg kan ta en halv banan i ny og ne:P hihi
lilletrine sa for siden:
Delte meninger om bananen ser jeg...for min del holder jeg meg borte fra hele bananen..
Ikke fordi jeg ikke liker den, men fordi den rett og slett er for søt også får jeg alltid vondt i magen av den.
Men jeg synes banan er et godt alternativ til barn istedenfor is ja.
Lavkarbo er det vell ikke...
Iset sa for siden:
Nei lavkarbo er det absolutt ikke, hehe. Men vesla mi får banan nesten hver dag, istedetfor godteri eller is. Jeg fryser ned bananer, druer, appelsiner og annen frukt i biter, så får hun en skål med "frukt-is" til barnetv. Hun elsker det. :)
lilletrine sa for siden:
Men lager du ikke den vanen at hun alltid skal ha noe søtt til barnetv da:confused:
Eller er det bare jeg som er streng?
Iset sa for siden:
Nja. Nå ser jeg på frukt som noe barn kan spise hver dag, så jeg ser egentlig ikke på det som noe problem. Jeg tenker mer på hva slags mat jeg serverer enn NÅR jeg serverer den. :)
Agurk sa for siden:
Hva med kiwi? Jeg elsker kiwi!
jeef-micro sa for siden:
men banan er vel pr definisjon ikke en frukt men et bær har jeg lært da... (for å gjøre forvirringen komplett :p )
Jeg tror sukkermengden er grunnen til at man skal holde seg unna banan... I følge F2-plan diet er jo grønne bananer helt greit å spise... riktignok begrenset til en pr dag da men... De grønne er jo mindre søte enn de modne/gule
Carisma sa for siden:
Syns huske å ha lest at Kiwi er noe av det søteste man får tak i... correct me if i'm wrong?
Lemen sa for siden:
Fra frukt.no så inneholder Kiwi
Fett: 0,4g
Protein: 1g
Karboh: 10,6g
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.