Hei!
Jeg forsøkte meg på jordskokk til middag i går, (tilsvarende 2 små poteter)
Jeg har testet stixen i går kveld og i dag, og den er fremdeles rosa/lilla (alt etter væskeinntak)
Betyr dette at man faktisk kan spise jordskokk, uten å gå ut av ketosen, eller kan det være feil med stixen?
Det er ikke så lurt å bruke stixen som "mål" på hva en kan spise. Til det er de for unøyaktige. Stixen forteller dessuten bare hva som skjer i urinen din, ikke om du brenner fett eller hva slags fett du brenner.
[color=purple][/color]
Jordskokker (jerusalem artichokes) inneholder mye inulin (polyfructose) som er løselig fiber. Inulin senker den glykemiske indeks av mat, i tillegg til at det virker kolesterolsenkende og stimulerer bifidobakteriene i tarmen (virker prebiotisk). På vedvarende eller vedlikehold, - også Lindberg kosthold, er det en grei grønnsak....
[color=purple][/color]
MEN
Jordskokk inneholder 52 karber pr 100 gram og er ikke lavkarbo. Bør absolutt unngås på en kretogen diett (hvor man er i ketose) - uansett farge på stix !
Jeg fikk servert jordskokkpuré på en greie for et år siden, og syns det var nydelig. Jeg lurte litt på om det var mulig å erstatte potetmos med dette en gang iblant. Mannen og datteren jobber dessuten på en butikk der de har sånt, og ellers sier de fra hvis de får inn sånt som jeg vil ha (f eks raddiccio-salat, som jeg elsker).
Men nå vet jeg mer. Nå kan jeg regne dette inn, hvis jeg vil. Dette er det som er poenget - at man vet nok til at man kan regne ting inn!
Er du sikker på dette, Nille, i følge råvareleksikonet til opplysnigskontoret for frukt og grønnsaker på frukt.no, så inneholder jordskokk følgende:
Næringsinnhold pr 100 gr næringsmiddel, jordskokkk:
kJ 253 Kcal 61 Vann 78 gr Protein 2 gr Fett 0 gr Karboh 12,9 gr Kostfiber 4,5 gr Vit A 2 µg Vit C 6 mg Kalium 560 mg Kalsium 25 mg
Samtidig så gir de følgende informasjon om jordskokken...
Som de skriver, så inneholder ikke jordskokken stivelse, men 12,9 gr av karbohydratet inulin pr 100 gr, en type karbohydrat som ikke påvirker blodsukkernivået, i tillegg til 4,5 gr. kostfiber.
Videre inneholder den hele 78 gr vann pr 100 gr næringsmiddel, så jeg får ikke det til å stemme med dine tall, med 52 gr karbo pr 100 gr.
Jeg skal iallefall plante jordskokk nå i løpet av våren, for dette må prøves!!!
Jeg kjøpte meg nemlig en pose jordskokker i påska! :) :)
... Finnes det noen oppskrifter med disse på forumet ?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.