< Tilbake til oversikten

Hei dere! Kan dere hjelpe meg? :)

Eirin sa for siden:

Hei hei!
Jeg er fast bestemt på å begynne med ketolyse-kuren for fullt i morgen!! Har prøvd noen ganger før, men sprukket etter...ehh..1 dag :p
Så jeg må ta meg selv i nakkeskinnet nå og tenkte å bruke dere som backup ;)
Jeg er 29 år, og lærer, så mitt (ønske)mål er å ta av 10 kg til skolestart 20.august. Gi elever og kolleger et sjokk :D
Først av alt, tror dere det er mulig for meg å gå ned såpass til 20.august? Om jeg virkelig gir alt og holder meg godt under 15 carb. om dagen?
Om jeg trener, vil det hjelpe på resultatet? Styrke eller kondisjon?

Har foresten lest boken til Torkil, men ønsker deres svar :)

På forhånd tusen takk :)

Store klemmer fra Meg

Siss1 sa for siden:

Hei, hei! Jeg kan bare si at jeg gikk ned 8 kilo på 6 uker UTEN å trene, vil tro at jeg hadde gått ned mer om jeg trente.... Men vektnedgangen er veldig individuelt.... Jeg anbefaler selvfølgelig å trene i tillegg, ikke bare for å gå ned i vekt med for å øke velværet! Jeg har selv alltid vært ganske lat på det området inntil for to år siden da jeg bare bestemte meg for å ta ansvaret for mitt eget liv og min helse....Begynte å trene aerobic, timer både med og uten vekter, og har nå trent gj.snittlig 4 ganger i uka siden....!! Klarer meg ikke uten trening lenger og har fått en heeelt annen kropp!! Ser bedre ut nå i en alder av 35 og to barn enn jeg gjorde som 20-åring! Det er også den beste medisin mot depresjon!
Skal du klare å gå ned mest mulig til 20.august, MÅ du være streng og holde deg under 20 gram karb om dagen, men ikke under 15. Og spis 3-4 måltider pr dag, ikke gå for lenge uten mat....
Det er en tøff oppgave, ingenting i livet kommer gratis, men VIL du så får du det til...;) Når lysten til å gi opp blir stor, så pleier jeg å snakke høyt til meg selv og gi meg selv "kjeft" som jeg ville gjort til en venninne hvis det var hun som ville sprekke...:mad:
Det er dager (veldig sjelden nå) da jeg ikke har lyst eller ork til å dra på treninga, men jeg tillater ikke meg selv å droppe timen for jeg vet at når jeg er ferdig, så er jeg så glad og stolt over at det faktisk er JEG som bestemmer over meg selv og har vilje til å gjøre det jeg ønsker.
Masse lykke til med "oppdraget" ditt, du klarer det du vil her i livet, du må bare ville det nok......:)

Eirin sa for siden:

Tusen takk for så kjapt svar :)
Noen spørsmål fra en nybegynner, på alle andre dietter jeg har prøvd (det er MANGE!) teller man kalorier og slikt. Skjønner at man ikke gjør det på denne, men "sultfølelsen" blir jo ifølge Torkil skrudd av, så er det vel kanskje litt ille om man spiser for lite, slik at kroppen/forbrenningen går på sparebluss?
Også lurte jeg på om dere merker aceton-lukt fra pusten eller har fått noen kommentarer på det?

Klemmer igjen og god natt :sove:

Siss1 sa for siden:

Hei igjen! Det er helt riktig at du ikke trenger å telle kalorier. Det begrenser seg uansett hvor mye du spiser, for når man får i seg mye fett, så orker man ikke så veldig mye mat....Jeg har dager hvor jeg faktisk bare spiser et par små måltider, klarer rett og slett ikke presse noe ned når sulten ikke er der. Men det varer som regel bare en dag, og da går det jo an....Kroppen går ikke på sparebluss av det....Men nå i starten må du være litt flink å ikke spise for lite, for å få i gang forbrenninga.
Jeg merker ikke selv så mye på ånden min, men mannen mingjør det når han kommer helt inntil, men det går som regel over etter en tid...

Nå er det sent, så senga roper....Det er i grunn også viktig å legge seg i fornuftig tid, kroppen trenger søvn når den jobber så hardt med å forbrenne fettet! Jeg er skikkelig B-menneske og må tvinge meg selv i seng om kvelden, selv om det sjelden blir før 01.00!! Må skjerpe meg...!!! Så nå legger jeg meg, god natt alle sammen!

Photobscura sa for siden:

Apropos b-menneske, hehe...

Dette får du til!
Det viktigste av alt er at du tror på opplegget! Så vil jeg videre oppfordre deg til å ta fram boken ved behov, gjør den til en liten "bibel";)
Ikke fokuser på hva du ikke kan spise, det gjør det bare letter å sprekke. Tenk på hva du KAN spise! Det er mye og god mat på lavkarbo!
Som Siss1 sier, heller mellom femten og tjue karber enn under femten. Karbene skal hovedsaklig komme fra gode grønnsaker som vokser over jorden. Det er mye viktig næring i dem!
Det er også en fordel å kjøpe og jevnlig ta kosttilskuddet. Det gjør kuren mer smertefri, og når du er i ketose kan du også miste noen vitaminer og mineraler, som er greit å fylle på. Dessuten er det også kromtabletter som kan hjelpe på søtsuget, og magnesiumtabletter som hjelper mot f.eks leggkramper som ikke er uvanlig i starten av en ketose.

Drikk mye vann! Vann er med på å skylle ut avfallstoffer som kroppen mer enn gjerne kvitter seg med i en ketogen kost. Å drikke nok vann hjelper faktisk også på fettforbrenning, "falsk" sult, huden etc..

Selv om du blir slapp, kanskje får hodepine, kvalme og lignende de første dagene, kortere eller lengre -det er helt individuelt, så hold ut! Dette er reaksjonene kroppen får når den skifter brennstoff fra glukose (fra karbohydrater) til ketoner (fra fett), og det er ikke bare bare! Det går over, og de fleste opplever etterhvert å få mer energi, overskudd, sover bedre etc.

Prøv å hold deg unna søtningstoff så godt du kan, i hvert fall i begynnelsen til du har et eventuelt søtsug på trygg avstand. Noen opplever å stagnere i vekta, og å bytte fra vanlig godis til godis som er kunstig søtet kan for noen bli som å bytte fra en avhengighet til en annen.

Sørg for at du spiser deg mett, på en behagelig måte, ikke overmett, men heller ikke sånn at du ikke blir tilfredsstilt. Spis når du er sulten, stopp når du er mett. Det er et stort clue!

At du trener er et kjempepluss, og vil gjerne øke forbrenningen din og forutsentningen for å lykkes.

Husk at dette i lengden er mer enn en kur. Det er en livsstilsendring. De som går på ketolyse-kuren blir oppfordret til å legge om til noe a la Fedon Lindberg eller Atkins vedlikehold etter ønsket nedgang.
Å gå over på det kostholdet du hadde før kuren er det store dødskysset, og hovedgrunnen til at man i det hele tatt ikke lykkes på hvilken slankekur det enn skulle være.

Masse lykke til! Dette får du til, og ikke minst; velkommen hit til forumet:)

Gerd sa for siden:

Signerer de andre her. :)

Dette kommer du til å klare. Lykke til :)

BiB sa for siden:

Hei og velkommen!!

Her får du mange gode råd, følg dem, og du vil garantert komme til å både gå ned i vekt og endre fasong! SOm du ser har jeg gått ned mye, og skal fortsatt gå ned mye, og har klokketro på at det kommer til å gå! Det som er viktig for meg er at dette IKKE ER EN KUR, men det jeg kaller en livslang belønning av meg selv. Livslang fordi jeg ikke skal gå tilbake til gammelt kosthold (hvem gidder vel "å ta på seg sko som gir gnagsår"?), belønning fordi det faktisk er det det føles som: Ned i vekt, fastere kropp (tross fortsatt stor overvekt og mye som disser, henge rog slenger), et overskudd jeg ALDRI FØR kan huske å ha hatt, bedre fordøyelse, bedre hud, bedre søvn og jamnere humør. Er ikke det belønning vet ikke jeg :)

Jeg er svært opptatt av mentalt fokus i arbeidet med å holde meg på rett kurs, men jobber utelukkende med positivt utgangspunkt og å rose meg selv. Jeg har i den forstand ikke hatt mer enn 3 "sprekker" siden jeg startet: De 2 første på mer grønnsaker enn tillatt, den siste på kinogodteri (alt lovlig og planlagt, men dog...), og jeg har holdt på i 7 mnd.

Jeg ønsker deg lykke til, fra en "ex" lærer til en annen lærer :)

Fantastisk godt sagt BiB! Jeg er en sucker for metaforer:D
Kan jeg sitere deg på denne?

donjuanwannabe sa for siden:

Det var jammen meg noe til sprekk! :) Du spiste litt mye grønnsker og kaller det en sprekk? OK. :) Når jeg tenker sprekk så tenker jeg på: pizza, mye sjokolade, brus og is. Men du har vært veldig flink må jeg si. Har du virkelig bare hatt 3 "sprekker" på 7 mnd.?! Det kinogodteriet, var det nøtter og mørk sjokolade?

BiB sa for siden:

Feel free :)

Jeg elsker også metaforer, det komme rkanskje ikke så godt til uttrykk skriftlig, men jeg bruke rutrolig mye metaforer når jeg prater. Er en veldig visuell type, tror jeg.

klem :klem:

Robyn sa for siden:

Vil bare ønske deg lykke til. :)

Jeg trener styrke sammen med litt kondisjon 4 dager i uken, og om det ikke direkte hjelper på vekta vil jo i allefall kroppen trekke seg mer sammen og ikke være så dvask. ;)
Sånn sett er styrke viktigst, men det er jo godt å få bedre kondisjon også.

BiB sa for siden:

Hei, hei ;)

Ja, når jeg tenker riktig godt etter er det 1 sprekk til: 2 kransekakestenger 1. nyttårsdag som jeg ikke hadde tenkt å spise. Jeg må jo også si at jeg noen ganger har spist mer enn jeg har tenkt, dog bare av kjøtt/fisk/egg.

Og ja, ellers er det de 3 sprekkene jeg har hatt. Det jeg åt var 2 cavaliersjokolader m 2 g net carb hver (4 totalt) og 1 pose Øffer gammeldags fleskesvær ...:eek: Skrekk og gru, det gikk ned, gitt!

Når deg gjelder den andre "maten" du snakker om skyr jeg det som pesten. Tør ikke smake på noe, av redsel for at jeg ikke har viljestyrke til å stå i mot :p Og, siden jeg har hatt en tendens til å brruke mat til annet enn næring, se innlegg 9 i denne tråden: forum.lavkarbo.no/showthread.php?p=301391#post301391
, kjører jeg på den "smale sti" (føles nå egentlig mer osm flerfelts motorvei da, i fht LIBRA og Grete R som, jeg har prøvd før).

Ha en god dag videre :) Beundrer motet du har i fht tanken på ikke veie seg før du er fornøyd med det du ser!! Jeg er alt for mye kontrollfreak til å våge det!!

Samme her! Men det visuelle har en tendens til å gå over i det abstrakte til tider:rolleyes:!

Deler min beundring med DJW!
Har vel også hatt noen sprekker. Men de har vært hardt kontrollerte, og godt kjent på i ettertid, og avgjort ikke fristet til gjentagelse.

BiB sa for siden:

Hei igjen ;)

Metaforer er jo en glimrende måte å uttrykke det vi har vanskelig for å sett eord på....? Og da er det jo ikke rart om det bli rlitt abstrakt noen ganger :)

Takker for beundringen, jeg kjenner litt på den selv også, en gang i blandt :o Hadde ALDRI trodd jeg skulle klare det, om du hadde spurt meg for 1 år siden.

klem fra meg

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.