< Tilbake til oversikten

Fett

Ratata sa for siden:

Hvordan får dere i dere nok fett? Hva spiser dere med mye fett? Har byttet ut stekesmøret til meierismør og spiser litt bacon innimellom, kanskje 3 striper annenhver dag, men føler det ikke blir nok fett. Noen råd fra dere? ;)

Trolljenta sa for siden:

Det kommer an på hvilken filosofi du følger, det er litt variabelt hvor store mengder fett man skal spise.

SusieBlues sa for siden:

Jeg spiser RØMMEGRØT!! Elsker Ziggys rømmegrøt med rømme og fløte! Jeg sliter ellers med å få i meg nok fett, så jeg forstår spørsmålet.
Bruker masse smør når jeg steker ting, har jeg gjerne ekstra smør i gryterettene og slikt. Jeg steker brokkoli i masse smør, smaker deilig, og det kan virke som at den trekker inn veldig mye smør. NAM!

Ratata sa for siden:

Ok, har ikke fått startet med noen bestemt filosofi ennå, har bestilt en Atkinsbok, men den har ikke kommet ennå, så har i snart en uke nå tørrtrent med å holde meg under 20 karber om dagen (ca) og spiser egg, kjøtt, fisk og grønnsaker + masse vann (3 l om dagen). Lager en frokostpannekake til frokost hver dag, som jeg fant her inne, den er knallgod. Rømmegrøten prøvde jeg i går, og den syntes jeg ikke noe om, så vet ikke om det blir så mye av den.

SusieBlues: Når du steker brokkolien, har du kokt den på forhånd da? (Er litt grønn på matlaging generelt jeg ser du :D).

Kan man få i seg for lite karber? Jeg tar vitaminer.

Georgine sa for siden:

Jeg heller olje over salater og har laget godis av mørk sjokolade og cocosa som jeg spiser hver dag.

SusieBlues sa for siden:

Det er ikke å anbefale å få i seg under 15 g karb om dagen. Det er uenighet om hvorvidt det er lurt å ligge så lavt som 15 g lenger enn f.eks 4-5 mnd. Hvis du får i deg mindre enn 15 g karb, så bør du øke grønnsaksmengden. Fint å få i seg vitaminer og mineraler rett fra kilden.

Brokkoli; jeg bare deler i små søte kranser (er det det det heter?). Varmer en panne med masse smør, og heller oppi. Rører litt rundt og setter gjerne på lokket i 5-10 minutter. Rører litt til rundt og kanskje har oppi enda mer smør hvis alt er sugd opp. Så er det bare å spise!

jankph sa for siden:

Slutter meg til denne...nesten uansett hvor mye fett/smør som skvulper i panna før jeg hiver oppi brokkolien så er panna så godt som tørr etter at brokkolien har stekt litt...ekstra deilig hvis du steker litt hvitløk sammen med brokkolien.

;)

Trolljenta sa for siden:

Champignon trekker en del smør ved steking også.
Brokkolimos er godt.. Kok brokkoli og mos sammen med noen av disse ingrediensene: smør, olje, feta, krydder, creme fraiche.
Blomkålmos.

Ratata sa for siden:

Takk for mange gode tips. :) Hva med bacon, ser det har vært diskutert før her, men spiser dere det?

Tror nok jeg må spise enda mer grønnsaker for å få nok karber i løpet av dagen.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.