Ja, ja har ikke mindre enn 5 bøker om lavkarbo liggende på stuebordet. Det var IKKE lurt...aldri vært så forvirret:rolleyes:
Men jeg ble i allefall litt gira på å begynne før jeg har fått lest alle bøkene og valgt meg en retning , for ellers hadde jeg ikke fått begynt før til neste år sikkert. (...ikke kjeft på meg Nille - vet om hovderegelen - LES BOKA!;) )
Her har det vært sykdom i heimen (...og nå kommer poenget, folkens;) ), med oppstart av lavkarbodiett samtidig. Ligger på ca 10-15 karber (og prøver å hølde meg på 70-75% fett (Ketolyse inspirert?!), men er så kvalm!!! Sånn har det vært i 3 døgn.
Orker ikke mat,og spesielt ikke feit mat (6 skiver bacon, oljer som raps, avocado og MCT, laks osv. spiser jeg til vanlig; alså sunn fett). Så idag har jeg truet i meg en 1/2 Lindbergbar FØR trening (styrke), 80gr laks rett etter trening. En proteinshake m MCT etter dusjen hjemme kl 13 og så har jeg bare ikke fikset mat før kl 22 (Laks,salat,avocado)
Er det dietten eller er det jeg som har blitt smittet av sykdom i heimen??? Og hvis det er dietten, gjør jeg noe galt eller er det "startvansker". (...er så kvalm at jeg ikke gidder å bla i en bok for å finne ut selv:p )
Men hvilken diett har du valgt deg ut, da? Om det er ketolyse, så skal du spise 15 gram karbo og ikke 10-15 :) Kanskje du spiser for få karber og kroppen ikke liker det?
Du kan jo velge en retning før du har lest alle bøkene, det viktigste er å lese den du velger :)
Har ingen fasit, men det eneste jeg vet er at det går mye magebesvær rundt omkring. Hadde jeg vært deg ville jeg kanskje ventet med å begynne skikkelig på kostholdet til du følte deg bedre og fikk bestemt deg for hvilken retning du skal velge.
God bedring :)
Jeg har heller ingen fasit på dette, men det er sikkert lurt å vente til magesjauen rundt deg har lagt seg. Som du ellers selv sier; "Les boka" ! Jeg har kun første utgaven av Ketolysekuren, men kan ikke huske at der står at maten skal inneholde 70-75 % fett i oppstartfasen!!! Derimot står det at en skal spise varierte salat og grønnsaker, og at dette skal utgjøre mesteparten av karbohydratmengden. I tillegg bør en ta ketolysetablettene og drikke rikelig med vann/mineralvann. Igjen LES I BOKEN og forhold deg kun til en diett, ellers blir det lett surr! Dessuten er det veldig lurt å veie alt som inneholde karbohydrater og du vil helt sikkert finne ut at du kan spise masse salat og grønnsaker, når du bare velger de som inneholder minst karbohydrater. Lykke til!:)
både meg og veninnen min var skikkelig kvalm (diare osv og) de første dagene i tillegg hode pine(ta magnesium),de første nettene var også vanskelig å få sove skikkelig.tror det er helt normalt for kroppen må omstille seg!Jeg slanket de første 18 kg med knekkebrød og frukt og også da fikk kroppen min "fiber sjokk og jeg ble dårlig osv de første dagene..det går sikkert snart over :)
Krom stabiliserer blodsukkeret og dermed kvalmen siden kvalme kommer av lavt blodsukker. Krom fins i en av ketolysetablettene.
Det at du har problem med å få i deg nok mat tyder på at du spiser for få karber. Ikke enkelt å få i seg mat når du er kvalm heller da.
Jag hade en sådan "episode" 2:dre eller 3:dje uke..var kvalm i ca 4 dager..men det gikk over..og jag spiste 10 karbs per dag de første 2 månedene på kuren..
Så det gir sig sikker..
god bedring:)
[color=#008000][/color]
Tydlivis så står det 10-15 karbs per dag i boken (det står det i min vartfall)men minimum 15 karbs på ketolysehjemmesiden her på nettet...:confused:
Hei, takk for alle svarene deres! Er ikke helt sikker på hva det er som feiler meg (sykdom/diett). Poden kastet opp i bilen igår, og han eier ikke matlyst han heller - så det er mulig det er sykdom. Har økt antall karber og redusert fett; mye pga at jeg kun spiser det som frister nå. Føler meg bedre idag i allefall.
Når det gjelder filosofi/retning har jeg bestemt meg! ...FEDON is my new frind!
Hvorfor? Har ikke gått igjenom hele hans nye bok, men slik jeg oppfatter ham presenterer han en livsstil som er lett å gjennomføre i alle forskjellige sosiale setninger, barnevennlig (jeg og barna spiser samme mat) og at jeg føler jeg kan ha et avslappet forhold til mat (dette er alfa omega for meg!).
Respekterer at andre har andre meninger, og mye sannheter i andre filosofier. Men jeg føler meg tilpass med at dette er riktig for meg - selvom vektnedgangen vil komme seigere og seinere. Det for heller være! Jeg legger om til en livsstil som ikke vil endre seg så dramatisk og som jeg har et avslappet forhold til. dvs ikke noe fullgode nei- og fy-mat, og det som teller er hva du putter i deg mellom nyttår og jul + 6 dager i uken og ikke "sklilittut-dag".
Tror at hvis man kutter dramatisk ned på basis-karbo som brød, pasta, poteter, sukker kommer man veldig langt. Og ellers har et grunnkosthold som er velbalansert med grønnsaker, kjøtt, fisk, fugl, litt melkeprodukter og SJOKOLADE!!!....heheh, lurte dere nå, hva!!!:D
kjempebra at du har bestemt deg for noe som passer for deg/dere :) lykke til!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.