Hei noen få spml her?
Jeg har bestemt meg for å starte på Lav-karbo kost fra mandag av, jeg kommer å holde meg runt 20 gram karbo om dagen, hva jeg har fortått vill jeg da være i ketose.
Har egentligt ikke lest noen bok. Ble rådet av en medlem på et annet sted. Det var hun som inspirerte meg og fortalte en god del om lavkarbo, og jeg har vært både her og der og runt omkring og lest om denne dietten ble svært fristet, klarer nesten ikke å holde meg vil starte fortest mulig.
Synes dere at det er svært uforsvarlig å starte på en diett uten å vite allt om den.
Skal jo ikke ta noe pilleri, bare legge om kosten?
Jeg mener du kan starte på lavkarbokost med en gang, hvis du vil. Men skaff deg en bok om slik kost så fort som mulig! Det virker på meg som at Atkins eller Ketolyse er tingen for deg, siden du sier du vil ligge på 20 karber om dagen. "Slank med Ketolysekuren" av Torkil P Andersen er om ketolyse. Er usikker på hva den beste Atkinsboka heter.. men den engelske utgaven er visst mye bedre. ( den norske har utelatt en masse..)
Så start opp med en gang og skaff deg kunnskap så fort som mulig! Det er masse flotte oppskrifter her inne!
meg og en veninne hadde ikke lest bøkene når vi begynte men bestilte bok pakken ganske fort,kjempe lurt og ha i bakhånd når det er noe du lurer på,ellers kan du søke på masse her inne(de fleste spørsmål er spurt før)masse lykke til :)
Hvis du skal holde deg til 20 karbo om dagen, vet du da
hva slags matvarer du bør spise
hvor mye av disse matvarene du kan spise
hvordan du skal sette sammen måltider
hvorfor det er viktig å gjøre det slik
hvordan dette virker på kroppen og hvorforDu kaller det "denne dietten". Og da blir jeg litt usikker på hva du mener. For lavkarbo er ikke EN diett. Det finnes mange forskjellige retninger innen lavkarbo. Med alt fra 5 % og 1-20 gram karber pr dag til 40% og 160 gram kaber pr dag. Innenfor disse finnes det alt sammensetninger med lite fett og mye fett og middelsl fett. Måltidenes sammensetning har nye å bety for hvordan og hvorfor dietten eller retningen funker slik den/de gjør.
Og JA, jeg syns det er direkte uansvarlig å legge om kostholdet så radikalt uten å vite hva man går til. Begynner du bare med å kutte ut sukker, hvitt mel, poteter, ris og pasta har du kommet langt, men det er ikke sikkert at det funker. Å ikke gøre seg kjent med dietten du har tenkt å følge på forhånd blir som å kjøre bil uten lappen. Du har 99% sjanse for å havne i grøfta. Jeg kjenner ikke noen som har lykkes med et varig vekttap på slik metode. De fleste starter friskt, - men som regel kommer de innom her og klager på at lavkarbo ikke funker.
Det hadde vært mye lettere om det hadde vært så enkelt som å ta en pille. Men her hander det om å gi kroppen din et godt sammensatt kosthold, - som du blir mett av. Samtidig som du skal ta av.....
Så om du har tenkt på f.eks. Atkins eller Ketolysekuren er det absolutt en forutsetning at du har lest boka grundig først, før du begynner. Det finnes så magne feilopfatninger og misforståelser ute og går. Ikke la andre ta ansvaret for din læring. Les og lær sjøl, lag deg selv din egen oppfatning. Om det er noe du har lest eller hørt du lurer på er det bare å spørre her inne. Alle her utveksler erfaringer og deler gjerne sin kunnskap.
:D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.