< Tilbake til oversikten

Poeter og aspartam

tech sa for siden:

Genialt!
Jeg synes noen skal ta å oversette dette til en ryddig og fin punktvis liste på norsk, så jeg kan skrive ut å gi til folk som sverger til dette giftstoffet! (Jeg orker ikke selv :-P)

Selv har jeg sluttet å drikke noe som inneholder aspartam, eneste brusen jeg drikker nå er Cocacola light som har sucralose (det er ca det eneste brusen i Norge og :().

Jeg er lei av det giftstoffet, synes at myndighetene i Norge skal totalforby det for å tvinge produsenter til å bruke noe annet som ikke er så helseskadelig. Er noe kjipt å ha så få valgmuligheter. :)

Lemen sa for siden:

Neida, Brænne Mineralvatn produserer også brus med Sucralose. :)

www.mineralvatn.no/produkt.php?produkt=sukkerfri

Fåes vertfall kjøpt i alle butikkene her på Sunnmøre, og i alle Lidl butikkene. :D

themonk sa for siden:

Cola Light er jo også med sucralose nå. Men det er vel ikke så sikkert at det er noe særlig bedre. Det er såpass nytt og lite forsket på.

tech sa for siden:

Takk for tipset! :)
Så igjennom alle produktene på Rema, Rimi og Mega, men har ikke vært innom Lidl (handler aldri der).

Hvordan smaker de i forhold til annen brus? (Så ikke så mye om smak på websiden.)
Hva koster de for 1,5l? (Er ikke så veldig interessert hvis de er mye mer merkbart dyrere enn Cocacola light)

Solan sa for siden:

Søtningsmidler og søthunger forsterker gjerne hverandre. Jeg trives best uten begge, og jeg tror søthunger er et tegn på at en ikke har en optimal diett. (Det skulle vel tilsammen tilsi at kunstige søtningsmidler ikke hører hjemme i en optimal diett.)

tech sa for siden:

Wikipedia gir antydninger til at det er ufarlig og det samme gjør diverse andre kilder jeg har funnet via Google: en.wikipedia.org/wiki/Sucralose

Så veldig nytt er det vel ikke.
Har aspartam blodsukker-innvirkning forresten?

Lemen sa for siden:

Vel, nå er jeg oppvokst med brus fra Brænne, så jeg synes de smaker helt greit. (Untatt ananas- og pærebrus da, som jeg synes smaker sprit - siden jeg brukte det som blandevann da jeg var yngre.) Synes kanskje at all brusen deres, båden den med og uten sukker smaker litt kunstig.

Vanligvis så er Brænne brus billigere enn Coca Cola. :)

themonk sa for siden:

Det er nytt nok til at ennå ingen vet hva som egentlig skjer med det i kroppen. Det er hittil utført 6 uavhengige korttidsstudier på stoffet, såvidt jeg vet. Ikke mye å skryte av.

Hvis du søker litt rundt på nettet finner du både det ene og andre om sucralose. Akkurat som med Aspartam.

tech sa for siden:

Var innom Lidl i dag, de hadde bare halvliter flasker :/
Men på websiden står det at de selges i både 0,5l og 1,5l, er det noe som vår lokale Lidl ikke tar inn eller noe slikt?
Foretrekker brus i 1,5l.

Lemen sa for siden:

Er ikke sikker på om alle typene finnes både i 0,5 og 1,5 l. flasker. Men har sett at pære og eple rose er på 1,5 l. Kjøper ikke så mye brus lenger, så for meg holder det oftest med en halvlitersflaske. ;)

Send en mail til de da vel! :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.