Helt fersk her, og synes det er mye inspirerende lesing, for ikke å si mye nyttig! Jeg skal begynne på ketolyse i morgen, er veldig spent og veldig gira.. Den eneste type "diett" jeg har gått på er flere Grete Roede kurs, så dette blir noe ganske nytt for meg ja :cool:. Men, etter å ha lært og lest en del om karbo, og påvist insulinresistens, tror jeg dette kan være løsningen på vektproblemene og karbo suget (som jeg har hørt tar to år å bli kvitt..??). Jeg har lest slank på ketolyse, men har et par spm som jeg håper dere kan svare på (selv om dere kanskje har lest om det hundre ganger før...:confused:)
Jeg drikker kaffe hver dag, men det er i form av kaffe latte o.l... Kan man drikke små mengder med melk, f.eks en cortado med lite lettmelk/h-melk? Sto ikke så tydelig i boken.. eller må jeg kutte ut de? Hva med soyamelk?
Jeg bruker nutreen i kaffen, er det et ok søtningsmiddel? Ble litt forvirret av alt som sto i boken..
Noen som kjenner til noen "ferdig" dressing som er lov å spise?
Hvis jeg blir sulten, kan jeg bare spise så mye ost og kjøtt jeg vil? (Er så vant til å ha begrensninger på GR... hehe)
Veier dere ALL mat til å begynne med?
Så nå er det bare å krysse fingrene, har nettopp handlet inn mat og fylt kjøleskapet! Alt av tips og råd tas i mot!! :o
Jeg har også min første ordentlige dag på ketolysekuren i morgen! Er veldig motivert! Venter på å få boken i posten, så inntill videre "synser" jeg litt angående kostholdet. Ville egentlig bare ønske deg lykke til jeg :)
Med tanke på dette med veiing av mat: Hvis du skal bake et brød, ville du tatt fram en bolle, helt oppi "passe" med mel, vann, gjær, osv? Eller er det en god ide å måle opp ingrediensene og sette ovnen på rett temperatur og steke brødet etter gitt tid??? Vil tro at den siste metoden vil gi det beaste resultatet, ;)
Dressinger lager du kjempelett med rømme (eller creme fraiche) som basis (det er godt i seg selv)
Ta en kopp, et par ss rømme, tilsett majones og/eller sitronsaft, sennep, sukkerfri kerchup, eddik, salt, pepper, chillipepper, kajennepepper, karri, eller annet krydder.
En ts sukrin eller annen søtning kan også være godt alt etter hva du skal ha dressingen til. Rør rundt og server! Det tar ikke lange tiden og to-tre ingredienser er nok til å gi en god smak.
Selv synes jeg at rømme, majones og sitronsaft er nydelig. Gjerne en ts eller to med grov sennep :)
Ellers må du bare lese godt alt det Gerd skriver :cool:
ja! det må vi gjøre :) backing opp trenger jeg virkelig :)
har ikke bestemt ennå hva de blir nøyaktig med mat men jeg har masse gode ideier: noe omlett til frokost, salat til lunch, middag blir noe med kjøtdeig (felles med resten av familien) med blomkål og brokkolig fløtegrateng til og til kvelds trur jeg det blir noe bacon snaks eller noe. Har ikek bestem meg ennå. Har jo også noe ferdig stekt sei i kjøleskapet nå så jeg tenkte jeg kan varme det i rømmesaus og spise det til kvelds.
tja... for min del funker den første metoden heeeelt utmerket! Jeg hiver bare alt oppi til det er passe og steiker selvsagt på riktig temperatur og til ca samme tid hver gang men alt etter øymål ;) så det trenger ikke å være noe regel akkurat med baking.
Flott :) Jeg trenger også alle den oppbackingen jeg kan få! Det er så utrolig viktig for meg å få til dette nå.. Er så lei av å føle meg lite vel med meg selv, slapp, deppa, forstoppet og sliten hele tiden...
Hvor slår dere opp matvarer for å finne ut karbohydratinnhold?
Og les på allt du kjøper. Står det ikke varedeklarasjon på (som faktisk er lovpålgt, men mange sluntrer unna) så ikke kjøp det. For da vet du faktisk ikke hva du får i deg.
Det gjelder ikke grønnsaker da ;)
Til alle dere som starter imorra, lykke til, og stå på!
Begynte selv den 23.08, var i ketose allerede første kvelden.
For å slenge med litt motivasjon, målte meg i dag, har gått ned 2,5 kg og ifølge mine mål, 4cm over midja og 2 cm over brystet og lårene.
Jeg har ikke noe erfaring, men jeg kan tipse dere til å ikke være redd for å prøve noe nytt, på under en uke har jeg nå slengt i meg både kakao av eggemelk (skummet var jo NAM :eek:) og lagd mine egne kokosboller, noe som jeg aldri i verden ville prøvd til vanlig.
Har også vært fast tilhenger av Melange, har alltid syntes at det å steke i smør har vært helt feil (takler ikke lukta?), men etter å ha lest litt rundt har jeg nå gått til innkjøp av både Tine Meierismør saltet / usaltet, og setersmør, som til nå er min favoritt.
Så lurer jeg på en ting, for de som eventuellt skulle ha peiling. Hvordan hadde det vært med proteinpulver i eggemelka? Blir det som smør på flesk eller kan det faktisk være lurt for å få ett mer utfyllende måltid utav det?
Takker for alle svar, og ha en fin natt alle sammen! :)
Jeg sliter med at jeg fort spiser for mye proteiner (ca 1g pr kilo kroppsvekt), så for meg ville det blitt helt galt å tilsette mer proteiner!
Noen spiser lite/ikke noe kjøtt, og da kan det jo være lurt med proteinpulver!
Det jeg mente var at man bør begynne med å veie/måle det man spiser... Når man vet hvor mye de tingene man pleier å spise veier, SÅ kan man ta det på feelingen og øyemål.
Men som jeg har sagt før: man kan jo ha flaks første gangen :)
Så gøy at vi er flere som begynner samtidig!! Da kan vi følge med hverandre :) Lykke til til alle som har begynt! Og takk for svar.
"Jeg har også min første ordentlige dag på ketolysekuren i morgen! Er veldig motivert! Venter på å få boken i posten, så inntill videre "synser" jeg litt angående kostholdet. Ville egentlig bare ønske deg lykke til jeg :)"
Og det samme til deg!!:D
"Flott :) Jeg trenger også alle den oppbackingen jeg kan få! Det er så utrolig viktig for meg å få til dette nå.."
Jeg har det på akkurat samme måte!! Så dette må jeg få til!
"Hva skal dere spise i morgen?? "
Jeg har spist en omelett med kremfløte, taffels ost med tomat og spekeskinke i. Tror jeg skal prøve å lage det soyabrødet, for jeg føler innimellom at jeg kan bli uggen av for mye egg. Til lunsj blir det nok en salat, og til middag får jeg være oppfinnsom:p
Merker jeg har lyst på alt mulig rart, men det er nok bare pyskisk nå.
Har også mye å gjøre denne uken, så håpet jeg ikke blir for sliten.
Forslag til mellomsnacks? Som man kan pakke med seg til skole osv?
Jeg begynte med ketosekuren på fredagen...var i ketose samme kveld...slenger meg gjerne på ei gruppe hvis det blir starta opp ei for oss som starta eller starter nå i helgen.. Og lite hint ...ta bilder av dere selv før dere starter med kuren hihi...artig å se når man har gått ned noen kg;)
Ja, det var en god ide! Skal ta bilde etterpå!:) Bruker du sånne sticks fra apoteket? Skal prøve en i kveld.. Ja, bli med i gruppen! Skal vi bare fortsette å ha den på denne tråden? (Er så ny..:rolleyes:)
Forresten! Hvis dere ikke allerede har gjort det, burde dere laste ned "mat på data"! Den regner ut hvor mye karbo (og annet) det er i en matvare/rett. Helt genial! Og merker jeg må justere litt når lunsjen min er på 7,1... Lærerikt!
Men, jeg sier igjen, sjekk innholdsfortegnelse på matvarene at det stemmer med det som står i mat på data (og andre slike progam) det er en del feil. Bl.a sæterrømme, som står oppført med 1,6 i programmet. Men det er 2,9. Dette endra Tine tidlig i 2007......
Bare slik at dere er obs.
Ja jeg bruker stick hver kveld hihi må jo sjekke om jeg er i ketose:cool: Vi kunne jo ha starta en ny tråd som heter "september slankerne" eller noe slikt :rolleyes:
Ja! Med på det! Hvis du er litt mer erfaren enn meg, så kan du lage en sånn tråd/gruppe? Hvordan går det med deg? jeg merker jeg er sulten jeg.. Har spist 4 ganger hittill.. :confused: og slapp.. Tok en stick nå, bare for gøy, men ikke i ketose enda ;) Nå er det middag på gang!
Ja, skal passe på det. Den fungerer kjempebra som en veiledning, men da burde man sjekke litt ekstra på enkelte ting som kan være avgjørende for kostholdet.
1.dag har gått helt ok. Dårlig tid i morges, så det ble ostelasagne til frokost, pannekake til lunsj og ostelasagne til middag, men da med masse blomkålris ved siden av også.
Nå sitter jeg å planlegger morgendagens matinntak. Ikke så lett uten boka.. GLEDER MEG til den kommer i posten! :)
Opplever du å være sulten...? Det er dumt å lese for mye, og sette grille i hodet på meg selv, men kommer over tråder hvor det er noen som ikke går ned i vekt p.g.a søtningsmidler eller meieriprodukter.. Jeg ELSKER ost, og meieriprodukter, og tror ikke jeg kan klare meg på denne kuren uten det...
Jaja, det har bare gått en dag, så skal ikke stresse med det :p
Lagde forresten det soyabrødet i går, smakte ganske forferdelig, som en et svampebrød.. Tok det litt i risteren i dag, med smør og taffelost m. tomat på, og fikk det faktisk ned.
Noen som har forslag til hvordan det kan bli bedre?
Kan anbefale karins beste brød (søk på forumet) eller spis-deg-slank sin bakemix... det er bare å blande med vann og hive i ovnen. Synes det er nærmest "vanlig" brød i konsistensen og så himla lett å lage da!
Ellers finnes det noen svært gode oppskrifter på knekkebrød her inne som jeg absolutt anbefaler! (Mmm - med philadelphia-ost på... og meierismør under... )
Opplever overhodet ikke noe sultfølelse jeg - deilig! Du da?
Ja, man kan bli litt smågal av å lese for mye også. Jeg må ha meieriprodukter, nen søtningsmidler kan jeg klare meg uten ;) Men nå tar jeg en dag om gangen, så får vi se om vi går nedover eller ei ;)
Nja.. Jeg jeg føler jeg spiser ganske ofte, men det kan være en sammenheng med vanen jeg hadde med en sjokolade, eller småspising.
Hvordan er formen deres? Jeg ble syk førsta dagen, forkjølet, det er nok bare tilfeldig. Så forkjølelse og omleggingen av ksoten gjør at jeg er utslitt, kvalm, og litt fjern. Men regner med alt dette gir seg :)
Ok, det skal jeg prøve! vi kan spise glutenmel? Har aldri laget brød i hele mitt liv, før soyabrødet, så dette blir spennende :) Når begynte du med kuren? Du har allerde gptt ned 4 kg..?
Jeg begynte med knekkebrøddiett mandag (for ei uke siden) gikk ned 2 kg på den, starta med Kelolysekuren på fredagen og har gått ned 2 kg der nå i helga :D Jeg mister ca 500gr i vekt om dagen nå.:D Men regner med at det vil roe seg ned etterhvert.
Jeg er bare overlykkelig at jeg endelig har funnet en slankekur som funker og som det er lett å følge. Har 25-30 kg som skal bort og for første gang på flere år ser det ut som jeg kan klare det :p
Så bra! Jeg får store forventninger når jeg hører alle suksesshistoriene, så håper virkelig dette fungerer for meg også. Jeg føler at det gjør det på en måte. Bare håper jeg snart føler meg bedre så jeg får mere energi, nå går jeg bare rundt i en zombie tilværelse...
Og det vanvittige suget?! Har aldri kjent maken. Føler meg helt utsultet, men har spist masse i dag. Kommer til å dytte nedpå karbofrie ting til dette har gitt seg, slik at jeg kan begynne med mer faste måltider om et par dager. :) Jeg også blir veldig motivert av suksesshistoriene, og kjenner flere som har gått ned like mye som jeg ønsker å gå ned. Rundt 30 kg. Ser for meg å holde på til 1. Desember, og med oppstart i januar igjen. Neste sommer SKAL jeg gå i bikini, g føle meg rimelig vel. Skal strikke meg en belønning også. En hoodie. :)
hei alle sammen
kjekt å lese om andres erfaringer om ketolyse kuren
selv har eg holdt på siden 26/6 og nå har eg gått ned 13,5 kg (har hatt en en 3 ukers ferie inne mellom der der eg ikke var helt tro til kuren )
det som er viktig å huske på er at dersom du detter ut av (går på en smell ) ikke fortvill, bare begynn på kuren igjen du har ikke øderlagt kuren ,det er det eg likte med den
eg har fått mye dra hjelp hos en kamerat som har begynnt på kuren en god tid før meg
konen hannes har laget en blogg som inneholder mangen gode oppskrifter
denne siden kan anbefales : ketolysematbloggen.blogdrive.com
for de som trenger bakemikser eller soyapriteiner eller noen av de andre produktene så er det noen meny butikke som selger ketolyse kur produkter
det har hjulpet oss et par ganger når vi har gått tom
Jeg merker overhodet ikke noe til noe sultfølelse, men fremdeles slapp og sliten... Håper snart jeg får litt energi!! Sliter i å få i meg nok vann da... kanskje derfor jeg er sliten??
Altså, all væske behøver ikke være vann! :)
Alt teller, te, kaffe, brus, saft, væsken i grønnsakene etc!
Men nok væske er viktig! Minimum 2-3 liter pr døgn! Gjerne noe mer i begynnelsen!
Og husk litt salt, da, så ikke alle mineraler skylles rett ut igjen!;)
Det kan ta opp til 4-6 uker før kroppen får teken på å bruke ketoner som brennstoff. Frem til det, er det vanlig å føle seg litt slapp og kraftløs etc, men det går seg til hos de aller fleste!:D
Hei hei alle sammen!! :smile: Jeg vil veldig gjerne være med i denne gruppen! :smile: Begynner skikkelig med ketolyse i morgen! Så bra at det er mange som starter samtidig!! Jeg er ganske så ny når det kommer til denne kuren, og jeg blir kjempeglad for all støtte og alle tips jeg kan få! :stortsmil
Uff nå sliter jeg....Prøver å få i meg frokost (egg og bacon) men brekker meg når jeg prøver å spise...problemet mitt er at jeg må ha noe søtt til frokost for i det heletatt klare å få noe ned...har fått tvinga ned egg og bacon i forskjellige formater frem til nå - men nå er det stopp.,..nesten så jeg vurderer å gi opp. Lunch og middag er ikke noe problem, men den frokosten.:S Gode råde tas i mot med stor takk her nå
Hva med å lage brød? Liker du det? Jeg lagde karins beste brød, det er ikke værst når man tar det i risteren. Elles, så kan man lage soyalapper eller noe, så kan du f.eks ha på bær og pisket krem? Hjelper det med kaffe eller te med søtningsmiddel i?
Og masse lykke til til deg også!! Har selv gått i 5 dager, og det går strålende! Har du kjøpt inn en del mat? Og søk på oppskrifter o.l for å få litt ideer. Jeg synes blomkålstappe smaker helt nydelig, og kan brukes ved siden alt av kjøtt! Som en erstatning fo poteter/pasta osv.
Er du faktisk sulten på morran? Eller kan det hjelpe å spise etter ei lita stund i våken tilstand?
Du må ikke spise egg og bacon.
Lag deg osteknekkebrød, og ha noe pålegg på.
Eller rett og slett ost og skinke.
Sjekk tråden "hva har du spist til frokost". MASSE ideer der :ja:
Det at du MÅ ha søtt på morran for å få ned noe, ligger nok i gammel (u)vane :ja:
Nei er jo ikke sulten på morran hehe, men må jo ha litt frokost..må ha med meg maten på jobben og kaldt egg og bacon er IKKE godt. Har laget med meg osteknekkebrød i dag.hmmm men gomse ost og skinke skal jeg nok klare.
Har forsøkt å lete igjennom de forskjellige mattrådene her, men syntes det er vanskelig å ta seg frem i junglen med sider opp og ned..:o
Omeletter med med ost, spekemat (er nydelig) litt løk osv i er veldig godt. Og så etandes kaldt.(ev. varmes i micro viss mulig)
Jeg spiser ikke når jeg står opp, går fort et par timer før jeg kjenner sultfølelsen. Da tar jeg noen skiver ost, legger på kokt skinke, eller spekeskinke... Tar gjerne på et dryss paprikapulver. Nammenam. Godt med vann i tillegg :ja:
Og da er magen rolig til lunch :ja:
Da gjør jeg det Gerd hihi....ost m/koktskinke eller spekeskinke...nam nam...kjenner jeg gleder meg til i morgen tidlig ;)
Kunne for min del droppa frokosten, men når man er opp kl 6 om morran og lunchen ikke er før kl 11 så må jeg ha litt mat i mellomtiden.
Har hatt skikkelig søtsug i dag.. Har drukket 1, 5 kaffe latte med soyamelk.. Og en kaffe med litt h-melk oppi. 2 glass tab xtra, og til dessert jordbær og kremfløte. Men, jeg er stolt av meg selv sidem jeg tok halvparten av det jeg hadde tatt ut til tining.. Håper jeg ikke faller ut av ketose.. Tror ikke det ble mer enn 20 gram karbo. :_oppgitt:
hei alle sammen
kjekt at det er litt liv her inne
her er en oppskrift på et Solsikke- og gresskarkjernebrød
Oppskriften er:
3 egg
75-80 gram philadelphia naturell
90gram solsikkekjerner
30gram gresskarkjerner
litt salt og litt søtt
1ss fiberhusk
1ts bakepulver
Hiv solsikke- og gresskarkjernene i en blender eller kjøkkenmaskin og kjør dem til godt opphakket! Bland i det andre og la det stå i 2-3 min før det veltes over i en liten form med bakepapir! (Jeg har brukt en ildfast form fra IKEA)
Stekes på varmluft ved 175grader i 25 minutter
kansje det gjør det lettere å lage forokost
Kjenner til det med søtsuget, har det selv ett par dager i mnd...så nå sist så kjøpte jeg meg forskjellige lett brus varianter og drakk det...syntes det hjalp veldig. Pluss osteknekk er også en fin greie å putte i munnen når man er fysen:D
Lagde forresten kyllingkarbonader i går...både mann og barn gnofla i seg rubb og raka og syntes igrunn de var bedre en vanlige hamburgere:) Så den skal helt klart lages flere ganger :):)
Tuuusen takk!! :D
Ja nå har jeg søkt en del på oppskrifter og sånn, og det er jo MYE godt en kan lage!! :) Tror allikevel jeg har lyst å bestille meg boken, sånn at jeg har enda litt mer kontroll på hva som er greit å spise og ikke :)
Blomkålstappe høres jo helt nyydelig ut!!
I dag har jeg gått på ketolyse i 7 dager, og gått ned 2,1 kg :D
Og da har jeg i tillegg dessverre ødelagt litt med både spaghetti, makaroni og pasta i løpet av denne tiden... Ikke så lett når en må være tilstede på fellesmiddagen på jobb, for å være sosial for brukerne sin del... Får heller prøve å snike meg litt unna den hvis jeg ser noe "farlig" på menyen :D
Men men, det går nå rette veien da!!? :)
Er glad for all støtte jeg kan få! :heia:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.