< Tilbake til oversikten

Kvern

Belin sa for siden:

Jeg ser at mange lager mel selv av diverse frø her inne, til å bruke i brødoppskrifter.
Hva slags kvern er det dere bruker til det? Og evt hvor kjøpes det?

Jeg tror jeg skal prøve meg på noen brød nemlig! :D

Gerd sa for siden:

Jeg bruker stavmixer :ja:

Ferskenbeinet sa for siden:

Æsj, nå ser jeg plutselig at jeg har kjøpt feil stavmixer når jeg ser det bildet. Det var den jeg skulle ha, men kjøpte denne (hadde glemt hva som skulle være i den jeg egentlig skulle ha):

Noen som veit om en kan kjøpe den kjøkkenmaskindelen utenom?

Kitt sa for siden:

Sjekk denne nettbutikken! De har alle delene i "løsvekt"!!!:D

Er en butikk i Oslo som selger alle delene også. Fint for meg som sliter ut stavmikser- deler i rekordfart!

Fruitdrops sa for siden:

Jeg bruker min MagicBullet ;P

Eller en stavmikser. Men min er dårlig billigversjon.
Noen forslag på en bra, men ikke så altfor dyr stavmikser?

meg sa for siden:

Tusen takk for tips, toppen til den store bollen gikk i stykker på min så jeg gikk og kjøpte helt nytt sett. Lurer på om jeg har den gamle på hytta eller om jeg heiv den.:rolleyes:

Hvilken butikk i Oslo har deler?

Kitt sa for siden:

Fant den til slutt! :D

Kanutten sa for siden:

Jeg bruker fudprofessorn...

Belin sa for siden:

Ah! Jeg har vurdert å kjøpe en stavmikser faktisk. Blir det virkelig mel ved å bruker den asså?
Tøft!

Lisbeth sa for siden:

Denne har jeg også, og er veldig fornøyd :)

Carisma sa for siden:

Funker den altså? Fant ingen kaffekvern som malte kaffen bra nok for vår espressomaskin, så jeg har liksom antatt at den ikke funker til noe annet heller. (Og betyr det at maskinen krever kaffe som er finere malt enn melis? :confused:)

Biggie Small sa for siden:

Hei Carisma.

Trikset er å "shake" på innholdet (boksen) mens du kverner, samtidig som du pulser (stopper og starter variert hvert 3-10 sek.) og gjerne holder den oppned en eller to ganger. Da får du med deg mer (husk å holde i topplokket..!). Du bør også stoppe og kikke om når det er fint nok.

Under kverningen går det bare noen sekunder mellom frøene er finmalte og "tørre" til oljen i dem begynner å omdanne alt til en masse. Et triks er å ta med noe tørt som kan ta opp oljen som kommer ut under kverningen, f.eks. noen skikkelig tørre brødbiter (veier bare 1-3 gram) eller lign. Jeg har brukt linfrø med hell.

Siste tips! ALLTID ta ut stikkontakt før du putter fingeren nedi for å få ut restene, så slipper du den ene gangen hvor kverna starter av en eller annen grunn og tar fingetuppen av deg..

BiggieS

Hamster59 sa for siden:

Bruker dere den kaffekverna til kaffe også? Da synes jeg det blir kaffesmak av det andre man maler. Har en stavmixer som jeg hadde en boks til, men boksen har gått i stykker.

Har malt sesamfrø i en foodprosessor, det gikk greit. Brukte dem til hamburgerbrød, og de ble så gode! Skal snart lage hamburgere igjen, for første gang liker jeg hamburgere. Har alltid mislikt dem pga de søte brødene. Må lage coleslaw til også.

Hamster59 sa for siden:

Det er en 16 år gammel Braun jeg har, men det er en sprekk nede på selve stavmikseren også, så jeg tror den er moden for utskifting snart. Men så lenge den fungerer beholder jeg den. Skal ha i tankene at jeg må ha en med beholder til når jeg skal kjøp ny.

Kitt sa for siden:

[img]http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSC3UoHLe0GL_Kvdvc-rTkzRGWBrEr6iStnx28odwHzIQ-hSrc&amp;t=1&amp;usg=__qT7ff4z5cBhUa4Uj0b1B2Pv-c9E=[/img]Denne må du kjøpe når du skal kjøpe nytt!:D

Sanney sa for siden:

tøff, men den så ikke billig ut :p jeg fikk med en gammel men ubrukt braun stavmikser da jeg flyttet. men den sliter jo med å knuse bacongull....

Kitt sa for siden:

Den koster 1499,- på Jernia! For meg verdt hver krone!:D

Jeg fikk den litt billigere, da, pga av at det manglet en del, men den hadde jeg jo fra før av (min 4. stavmikser:p).

Sanney sa for siden:

åå, vi som ikke har jernia her i byen lengre! de gikk konk ifjor =/ får vel se hvor nærmeste er og telle knappene, det der ser jo nesten ut som en hel foodprocessor sak i deler.. og som nyutflyttet har jeg bare en sak som er nesten 30 år gammel :p

edit: hvis det er denne det er, så har de den rett ved der jeg jobber... og hvis prisen er lik er det litt billigere og :D

Kitt sa for siden:

Er den samme, ja! Det er prisen i nettbutikken, da!

Men, du kan kjøpe den på nett og be om utlevering, gratis, i nærmeste Expert-butikk! Gjorde det med kamera til snuppa og det var skikkelig smart!:D Må bare vente 3-5 dager, men penger spart.....

Sanney sa for siden:

eller jeg kan kjøpe den på amazon.co.uk til 75 pund (ca 750 kr) og shippe den til kjæresten min, og be han ta den med når han kommer hit om en måned :D jeg trenger bare en plugg converter til :p

Kitt sa for siden:

Nok en mulighet, ja! :)
Dæven, det var billig, gitt!:eek:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.