< Tilbake til oversikten

Noen med ulcerøs kolitt her?

Tassemor sa for siden:

Hei, jeg er ny her på lavkarbo.no og lurer på om det er noen som har ulcerøs kolitt og erfaringer med et lavkarbokosthold?

Mvh Tassemor!

Gerd sa for siden:

Hei.
Imens du venter på svar:
Scroll helt ned på siden her og du finner tråder med samme tema :)
Kanskje du finner noe der :ja:

Nerthus sa for siden:

Ikke UC - men Chrons... altså litt lengre opp i ehm.. systemet ;)

jeg har holdt på i snart et år - og ble kvitt 90% av mine symptomer etter bare 4-5 mnd på generell lavkarbo :):):)

Tassemor sa for siden:

Takk for svar og linker, godt å lese om andre som har stor forbedring av sykdommen ved endring av kostholdet. Litt usikker på om så mye fett er bra for oss med ulcerøs colitt, har til nå styrt unna rømme, fløte, ost og melk da dette er tungt fordøyelig for tarmen. Men ved å kutte ned på karbohydrater må jo kroppen få energi fra noe, så nå prøver jeg fett =) Noen erfaringer?

Nerthus sa for siden:

Var ikke særlig fornøyd i starten tarmene da... det tar litt tid - men etterhvert som karbohydratene stopper å komme - tåler ihvertfall min fordøyelse MYE mer enn før :) jeg ble akutt-sjuk av feks lettbrus - nå drikker jeg en liten boks hver dag uten noen symptomer :)
Trodde ikke jeg tålte fett i utgangspunktet jeg - men det er nå ikke noe problem :) Fett er ikke tungt fordøyelig for tarmen - det er jo det den er laget for! Sukker og stivelse derimot... DER sliter den litt mer ;)

Leif sa for siden:

En annen ting er at fiberinnholdet i kosten synker på lchf, derfor mange sliter med treg mage. En betent og overaktiv tarm vil roe seg mer ned på et kosthold med mindre fibre

Nerthus sa for siden:

Helt klart Leif! :) Det positive med meg som nå har holdt på snart ett år er at jeg tåler mer fiber enn tidligere :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.