< Tilbake til oversikten

Karbo og sukkerarter

LillePille sa for siden:

På mange varer står det eksempelvis
Karb. 14 gram
Av disse, sukkerarter 2 gram

Det er ikkje produkt med spesifiserte sukkeralkoholar, slik som ifa, men f.eks nøtter.

Skal ein rekne med alle karb'ane her, eller kun sukkerartane?

Kitt sa for siden:

Du skal regne ALLE karbene!
Stivelse er likefullt karber, selv om det ikke er sukker!;)

Photobscura sa for siden:

Karbohydrater er ikke bare sukker, men også stivelse. Den karbohydratmengda som står oppført er den som er, med mindre det er sukkeralkoholer ;).

Eunika sa for siden:

Hva med Atkinsbarene da??? 2,1 står det foran... Og mange, mange flere karber på baksiden???

Kitt sa for siden:

Ja, men de er sukkeralkoholer og kan trekkes fra!

Eunika sa for siden:

Puuuuhhh!!! Det var da enda bra :)

Svalen sa for siden:

Dvs. at sukkerfri tyggegummi - Ekstra, med 66g karb - hvorav 66g er sukkerlalkoholer kan tygges med god samvittighet? :rolleyes:

Kitt sa for siden:

Problemet er typen sukkeralkoholer!
Sorbitol og xylitol oppfattes som sukker i kroppen og kan gi blodsukkerstigning som igjen gir utskillelse av insulin og dermed fettlagring!:eek:

Svalen sa for siden:

hmm.. okei, håper bare ikke de 3 stk tyggisene jeg spiste idag da (glemte meg og spiser vanligvis en pakke om dagen) ødela noe.. :/

Greddy sa for siden:

Oppfattes? Sorbitol, blir bygd opp til sukker(glukose) i magen. (Sorbitol =! sukker i munnen, men Sorbitol = sukker i magen)
Og Xylitol tas opp av cellene uten hjelp av insulin.

Kitt sa for siden:

??? Og poenget ditt er???

Greddy sa for siden:

Kroppen "oppfatter" ikke sorbitol som sukker, siden sorbitol er blitt til sukker ved å ta seg til et "par" ekstra molekyler. Og må dermed brenne av sukkeret og går ikke gjennom fordøyelse-systemet uskadet.

Og xylitol trigger ikke insulin, siden cellene spiser xylitol uten hjelp av insulin.

Poenget mitt er
Sorbitol = fy fy
xylitol = ok.

Kitt sa for siden:

Kunne du ikke bare ha sagt det med en gang???;)
Har lært at xylitol er like fyfy, jeg da, men.....

Bruker svært sjelden noen av dem, så det spiller nok liten rolle for min del!

Greddy sa for siden:

vel... xylitol utsetter jo fettforbrenningen, men den er den minste onde mellom de to søtningene.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.