En jeg var på LCHF-cruiset til Finland med i april fortalte at hvis han var ute og traska i byen og brått ble sulten, så fant han en matbutikk og kjøpte en pakke smør og spiste. Jeg kjente jeg ble kvalm bare han snakket om det, men kanskje er det bedre enn å måtte ty til alskens bensinstasjonspølser o.l. Noen som greier å spise BARE smør?
Når jeg smelter smør i en kopp til bruk i noe, så spiser jeg alltid det som er igjen i koppen etter at jeg har helt ut smøret. Synes det er kjempegodt, men det er nok med den halve teskjeia :)
Liker smørsmaken, ja.
Men sånn ellers synes jeg det var et dårlig nødmatvalg, alt for lite protein og kun fett. Da ville jeg heller kjøpt en løkpølse altså;) Eller en pakke salami el.l som tross alt inneholder både protein OG fett.
Personlig er jeg veldig glad i smeltet smør, men hadde ikke klart å spise bare smør alene. Men jeg har noen brødre som gjerne gjør det. Så det er ikke fremmed for meg. Men tyr selv til pølse eller ost i sånne nødssituasjoner.
OM-NOM-NOM! Ja, ikke noe problem - aldri prøvd smeltet men romtemperert er supert. Og en dl olivenolje kunne jeg svelge ned ketolysevitaminene med før hehe - gud for et energirush det ble (om enn noe i overkant av plantefett...)
Ja, man må jo bare komme fra et "umøblert hjem" for å si æsj og fysj til at noen kjøper seg ei pakke med smør og setter seg på fortauskanten og smasker den i seg:p
Det har ikke noe med tanken på FETTinnholdet å gjøre for min del hvertfall, men mer fordi at jeg blir j***** kvalm av en liten teskje med rent smør. (det er vel på grunn av fettet, men ja..)
Er det veldig rart?? Kan jeg aldri se for meg at det er gitt....
Vel, personlig kunne jeg jo aldri tenke meg å spise smør alene altså:p
Menneh, for den ihugga lavkarber er vel ganske optimalt å spise. Nå er det nå sånn at jeg vil faktisk like det jeg stapper i kjeften, og smør alene, nei takk;)
Klart, når man er vant til å spise rent fett, så er det sikkert noen som vender seg til rent smør også. Synes det er en sånn fæl blanding av feit og søt smak på meierismør, som gjør at det vender seg på innsiden når jeg tenker på å spise det rett fra pakka.
Nå kommer ikke jeg fra et veldig møblert hjem, så da kan jeg si FYSJ til det:p Ikke til det at noen spiser rent fett, men at det er nettopp SMØR som blir fortært.
Jo, man skal ikke si æsj til mat. Og jeg sier ikke at smør er æsj. Jeg sier det er æsj å gå rundt og gafle i seg smør. Det er æsj. Det synes jeg rett og slett er helt kvalmt.
Nei vettu. Jeg har ikke fått noe oppdragelse av hverken barnehage, foreldrene mine/øvrig familie, skole, arbeidslivet eller noen ting.
Men det er godt å se at de fleste andre i verden aldri har rynket på nesa eller uttrykt sin mening når de hører at andre f.eks spiser sauetestikler (nam), oksehjerne (mmmmm så godt), blodpudding, rent okseblod, slanger, snegler eller for den sakens skyld brød eller sjokoladepålegg for de som måtte synes det smaker vondt.
Synes det er vel så uforskammet å sitte her og si at alle som grøsser når de "ser for seg" å spise smør med skje, kommer fra umøblerte hjem. Maken til hovmodighet og selvgodhet da.
Nå må du bestemme deg. Du sier jo nettopp "Æsj!" i det første innlegget ditt i denne tråden.
Er det bedre å sitte i ro og spise smør, eller er det konseptet med å være i bevegelse mens man spiser du reagerer på? Er det like "æsj" at man går rundt og gafler i seg en yoghurt? Hvis ikke, har du tenkt på hvorfor?
Syns du det ville være i orden at alle sa "æsj" når de så andre spise mat de selv ikke liker?
Tror du misforstår litt jeg Kula. Det er ikke sånn at det å si æsj til å spise reint smør er er angrep på lavkarbere og deres fettspisevaner. Det er snakk om at det er noe som vokser i munnen på mange på grunn av smak og konsistens. Jeg f.eks knasker oliven til snack og du vil ikke tro hvor mange det er som sier "æsj, liker du oliven?" og legger ut i det vide og det brede om hvor vondt de synes det er. Lager brekningslyder gjør de og. "ouwææ æsj så ekkelt"
Har aldri falt meg inn at foreldrene eller barnehagene har gjort en dårlig jobb i oppdragelsen deres. Er ikke alle som sitter og tenker igjennom hvordan de skal spontanreagere på ting akkurat.
Jeg synes det er veldig frekt å si ting som "æsj, liker du oliven", til folk som sitter og spiser nettopp det. Så akkurat der er jeg enig med deg, Kula.
Men jeg står for at jeg synes det er kvalmt å slafse i seg smør direkte fra boksen. Det synes jeg er direkte frastøtende. Ikke forstår jeg vitsen med det heller.
Å si æsj rett opp i facet til folk er vel ikke noe man gjør, med mindre man vet med 99% sikkerhet at personen ikke tar det veldig seriøst eller blir såret? Til og med jeg, som i følge din standard kommer fra et veldig undermøblert hjem, gjør ikke sånt;) (Bortsett fra at jeg uttrykker min medfølelse til dattern min når hun svelger nedpå babygrøt da.. Eller sier ÆSJ til kjærsten min, som heller nedpå en proteinshake som smaker "hest". Eller ler og rister litt på hodet av venninna mi som liker å blande sprit og melk. osv)
Men å synes at noe ikke smaker noe særlig, det må vel virkelig være lov? Starten på denne tråden var et spørsmål, på et forum og da er det vel mer enn naturlig nok at folk uttrykker sin ærlige mening?
Er forskjell på å svare på et konkret spørsmål om saken og å gå rundt og forpeste omverdnen med sine ikke interessante meninger om hva andre måtte finne på å spise? (eller om hvor dårlig jobb foreldrene deres har gjort i oppveksten)
Det er forskjell på fett og fett. Smør er jo omdiskutert og man må få lov å mene at det er sunt å bruke smør i matlaging eller ikke sunt. Eller eventuelt hva som er bedre eller dårligere alternativer når det gjelder fettkilder. Men det er vel lite omdiskutert at smør i seg selv ikke er et måltid. Ikke engang et nødmåltid. Å gafle SMØR fordi man "er" lavkarber, er i følge meg bare totalt misforstått. Ikke en gang Atkins ville bifalle en slik hårreisende tolkning av lavkarbohydratiske prinsipper. Det har i alle fall ingen ting med godt kosthold å gjøre...
Men ok. Det er ingen som har nevnt om det er snakk om en liten porsjonspakning på 10 gram minus det rundstykket som andre bruker som underlag til å smøre de 10 grammene smør på, eller om det er en halvkilos Tine Meierismør det gapes over. Dersom det er snakk om anseelige mengder og hver dag, så tror jeg at det ikke bare er Nellie som sier æsj - jeg tror vedkomnes kropp sier æsj også. Veldig æsj.
Ja, det er akkurat det jeg reagerte på også. Å si "Æsj" på den måten bringer meg bare tilbake til ungdomskolen, hvor de kule jentene sa æsj til alt som ikke var kult eller allment akseptert, uten å overhodet ikke tenke på at andre kanskje likte det men derfor ikke "turte" å spise det.
Det er kanskje bare jeg som tenker sånn... :veitikke:
hehe, kult at det ble litt action her da! :) Jeg aner ikke hvor mye han spiser av dette som nødmat, bare så det er sagt. Kyllinglår er godt, men litt upraktisk å spise når man er i farta. Jeg søler ALLTID oransje grillfett, og jeg har visst alltid hvite klær. Spiste en medisterkake fra Ica i går som lunsj og det gikk ganske bra (sånn sølemessig altså). Jeg har begynt å spørre de som jobber i ferskvaredisken i butikkene rundt omkring om karbeinnholdet i de forskjellige matvarene de selger, og sålangt har jeg bare møtt en person som kunne svare. Men hvis jeg spør mange nok ganger, så kanskje de finner ut av det?
Kom på en ting til, det hender jeg kjøper kaffe på Kaffebrenneriet ol. steder. De spør gjerne om jeg vil ha noe å spise, og da svarer jeg "den dagen dere selger lavkarbo-mat, så skal jeg kjøpe". :)
Jeg spør også om næringsinnholdet og ingredienser i ferskvaredisken, og de har en bok hvor alt sånt står. Dessverre har de puttet mel i alt som er av medisterkaker, kjøttkaker, fiskekaker, osv. Men siden det ikke er så altfor mye hender det likevel jeg kjøper meg en medisterkake og spiser når jeg er i farta og holder på å sulte i hjel. :)
Nei, men nå er det da ingen her som sier rett ut at de ville sagt dette direkte til vedkommende.
Jeg kunne ikke klart å spise masse rent smør selv, jeg er veldig glad i smør, men å spise 200g smør uten noe attåt synes jeg selv er ekkelt, det betyr ikke at jeg synes det er ekkelt at andre gjør det;)
Jeg sier æsj og fysj nærmest til meg selv om jeg ser for meg at jeg skulle spist bart smør i pakkevis. Hva andre spiser bryr jeg meg ikke en døyt om. Kunne ikke falle meg inn å kommentere det en gang..:p
Samme her, er mer til meg selv jeg sier det og ikke til andre. Andre måtte spise hva de måtte ønske for min del om det er smør eller sauehoder så er det samme for meg så lenge jeg slipper å spise det selv :cool:
Jeg smelter ca 20-30g meierismør og drikker det før hvert måltid. Noen ganger er det nærmere 50g...det er bare fordi jeg slumper og ikke helt vet hvor mye det er hver gang, men det er noe sånt.
Det smaker helt supert, og jeg blir fortere mett! Perfekt for meg, og kroppen min har det helt suverent på da ca 100g smør til sammen daglig, og protesterer ikke i avsky i det hele tatt:sikle:
Bivirkningene er jo da at jag har fått glattere hud, knuppene på overarmene blir borte, og jeg har mer energi:ja:
Må jo selvfølgelig nevne at jeg gjerne bruker masse smør og olje i matlagingen i tillegg.
Her er alt bare fryd og gammen:heia:
Ellers vil jeg bare si at jeg ville kanskje ikke si æsj til noe noen sier de spiser...ikke en gang her inne på forumet...jeg ville nok bare sagt at det er nok noe jeg ikke syns noe om selv...høres hyggeligere ut...om enn selvfølgelig kanskje litt kjedelig;):D
Det er nå allikevel ikke spesielt høflig å æsje seg over hva andre spiser. Var nylig en uke på ferie med en venninne og datteren hennes, og hun æsjet seg faktisk over hvert eneste måltid vi spiste. Nå er hun vel knapt tenåring, så jeg sa ikke noe om det, men jeg var rimelig lei ÆSJ-ordet etter en uke. Og selv om jeg vet at det er fullt møblert hos mora, så synes jeg Kula er inne på noe her :-)
Jøss. 100 gram smør høres mye ut. Men jeg hører deg si at det funker. Spennende! Vet ikke om du vil anbefale det samme til andre som sliter med overvekt? Opptil 100 gram smør er jo opptil 900 kcal - i tillegg til annen kost - så må det da nødvendigvis resultere i et stort daglig energioverskudd for en normalt aktiv person? Jeg kan tenke meg at du har et aktivt liv og høy forbrenning (det siste er muligens en følge av et gjennomført og godt innarbeidet lavkarbo-kosthold)?
Som tickeren min viser har jeg gått ned på dette kostholdet. Og min hensikt med å spise såpass mye fett er at jeg ikke skal spise for store posjoner mat om gangen, men bli fornøyd med mindre posjoner. (jeg har hatt en tendens til å forpise meg ved det fleste måltider før, derfor min overvekt) Jeg spiser ikke som en mus akkurat, jeg spiser til jeg er fornøyd, og jeg måler ikke posjonene, så jeg vet ikke hvor mange kalorier jeg får i meg daglig. Nå har jeg gått ned ca 19 kg, og pr i dag har jeg holdt vekten siden påsken i fjor, med pluss/minus to kg som går opp og ned.
Jeg har ikke høy forbrenning. Jeg bare passer på å gi kroppen fett, så den kan trigge forbrenningen av mitt eget kroppsfett. Jeg er heller ikke overdrevet aktiv. Når man spiser såpass mye fett, skal man være innstilt på å ikke skeie ut med mye karber...det er ikke så heldig, sånn for vektnedgangen og ikke minst for helsas skyld.
Jeg er ingen ekspert, jeg har bare erfart at dette er velykket for å slippe å fyse på mat hele tiden, og for å holde magen rolig og fornøyd.
Får jeg i meg for lite fett, får jeg lyst til å snoke i skapene etter noe "godt", og det vil jeg jo unngå. Har planer om å gå ned ca 10 kg til, så jeg regner med at dette skal funke bra for meg for de kiloene også.
Ja, virkelig. Helt greit at andre klarer det, men jeg kan egentlig ikke fordra fet mat, og smør er bare helt jævlig. Jeg får brekninger av smør med mindre det er tilberedt som del av en middag. Du får ikke smør på min lavkarbobrødskive for å si det slik.
Hadde jeg sett det ville jeg nok kastet opp, faktisk. Er det noe jeg virkelig ikke kan fordra, som gir meg brekningsfølelse utover det normale så er det smør. Fysj!
Jeez. Trådstarter spør hva folk mener, da må man jo for pokker få skrive akkurat det, nemlig at enkelte synes det er ekkelt. Betyr det at man synes personen er ekkel? Nei. Betyr det at man synes mennesket i seg selv er æsj? Nei.
Spør man, så får man svar. Det får man bare tåle. Og nei, jeg sier ikke æsj til andre, men ja, jeg sier det jeg mener her inne. Enkelt og greit. Om du synes det er så fryktelig uhøflig så får det bare være. Jeg står for min mening uansett. Du påpeker ufølig opptreden ja? Mhm. Ja, huff. Det er fælt med ytringsfrihet. Jeg tviler på at smørspisere forøvrig blir så veldig støtt av oss som ikke hadde klart å spise smør rett fra pakka. Og jeg skal si deg en ting til: du vet ikke hvorfor jeg sier æsj, men da jeg var liten ble jeg faktisk tvunget i store mengder smør, rett fra boksen, som faktisk ble en ganske traumatisk opplevelse for meg. Jo for pokker om jeg sier æsj. Smør bringer tilbake de minnene, om du synes det er uhøflig så får du bare ha det så godt. Enkelt og greit. Jeg har mine gode grunner for nettopp å mene det jeg mener.
Du må skille mellom her mellom innhold og person, at det er selve smøret vi ikke kan fordra, og ikke lavkarbere som spiser smør. Og vet du? Hadde jeg klart å spise smør rett fra pakka, sa hadde jeg blitt veldig glad, for jeg sliter med å få i meg nok fett. Så med andre ord: smør er noe av det mest ekle jeg vet om i sin naturlige tilstand når den ikke er tilberedt, men jeg misunner faktisk mennesker som klarer å spise det.
Oj, jeg skjønner at noen virkelig har et traumatisk forhold til en helt vanlig matvare.
Jeg har ikke forsøkt å påvirke hva folk liker og ikke liker. Om noen spyr ved tanken på å spise en bestemt matvare er meg revnende likegyldig. Jeg hadde kun et budskap:
Ja, jeg er helt enig med Kula.
Det er selvfølgelig helt greit å ikke like noe, men jeg lærte allerede i niende klasse på ungdomskolen, under heimkunnskapen, at selv om det er noe du selv ikke liker, behøver du ikke uttrykke dette høylytt foran andre som faktisk liker det. og ja, selv om dette er et forum anser jeg det som like respektløs som om at du skulle ha stått rett foran meg.
Vel vel, da må man bare akseptere at vi har ulike grenser. Jeg synes ikke det er spesielt uhøflig å uttrykke dette på et forum, men det er meg. Du synes det er uhøflig, og det er deg. Man må bare akseptere at vi alle er forskjellige.
Selvfølgelig sier man ikke æsj til mat hvis den personen som spiser det hører på! Uansett om man liker maten eller ikke, uansett traumer eller ikke - man sier ikke æsj til ting andre spiser hvis man er sammen med dem når de spiser det.
Men - det er lov å si at man ikke liker mat, - ikke alltid -- men i en del situasjoner, som f.eks. i diskusjonstråder her inne og sammen med folk man kjenner godt. Jeg ville aldri sagt at jeg ikke likte maten hvis jeg fikk noe servert hjemme hos noen, med mindre jeg kjenner dem særdeles godt.
Hvis noen drikker matolje rett fra flasken f.eks., så kan jeg godt si "AT h*n orker --- ææææsj" hvis jeg gjenforteller historien til noen andre, men rett til vedkommende ville jeg ikke sagt noe, eller om det var naturlig - sagt, hvordan klarer du å drikke ren matolje -- det klarer ikke jeg.
Nå har veldig mange sagt til meg tidligere: Hvordan klarer du å spise 2 liter iskrem i et måltid, det ville jeg aldri klart!! Det byr meg imot, det er kvalmt osv.
Og jeg svarer at det er intet problem, for iskrem er jo så godt - og man blir aldri mett av det.
Men ingen sier ordet æsj....!
Tror det er mange nyanser rundt dette, og de aller aller fleste er høflige og sier ikke æsj rett opp i ansiktet på noen!
Nettopp, du skriver akkurat det jeg føler. Akkurat som da jeg fikk servert majones og roast beef, som forøvrig er noe av det jeg virkelig ikke kan fordra, så tenkte jeg jo for meg selv at "fy faen, så jævlig ekkelt", men jeg spiste det til og med opp av høflighet og uttrykte jo ikke at det var ekkelt. Herrelighet, kunne ikke falle meg inn.
Man må lære seg at det er stor forskjell på forum og i det virkelige liv. Det fine med forum er at man kan si akkurat hva man mener og være ærlige.
Og hva definerer du som matting?
Hvis smør er en ingrediens, er vel all annen mat det også, rene matvarer som grønnsaker, kjøtt, fløte osv. Du mener kanskje måltid, og jeg kan være enig i at man gjerne ikke spiser bare smør til middag, akkurat som man ikke spiser bare grønnsaker eller bare rømme feks.
Personlig mener jeg smør er noe av det naturligste og sunneste vi kan spise.
Og jeg skjønner ikke for mitt bare liv hvorfor kroppen ikke skulle være fornøyd med å få en god dose smør om dagen. Sånn Karbosara gjør det, høres helt utmerket ut syns jeg, flott måte å få i seg mer fett på, hvilket vi jo helst skal ha mye av på lavkarbo.
Angående dette usj, æsj, fysj - greiene ... Så er jeg veldig enig med Kula og Aerola, det er ikke særlig hyggelig, uansett forum eller face to face, det blir ikke store forskjellen syns jeg. At ikke alle liker smør, er helt greit, og at mange ikke kunne tenkt seg å spise smør rett fra pakka, skjønner jeg veldig godt. Men det fins vel høfligere måter å si det på, som ikke inkluderer å sidestille mat med søppel.
Når det er sagt, skjønner jeg ikke hva som skal være så galt med å spise litt smør rett fra pakka, det er jo mange som spiser cocosa rett fra boksen og drikker olje rett fra flaska for å få i seg mer fett. Så hvorfor ikke smør? Er vel like sunt og bra det, og smaker etter min mening bedre enn de fleste andre fettyper.
Nå har ikke vi skrevet at det er en gal handling, bare at vi ikke kunne tenkt oss å gjøre det selv. Jeg kunne verken spist cocosa rett fra boksen, drukket olje fra flaksa eller spist smør fra pakka fordi jeg synes det virker vanvittig ekkelt. Det betyr jo ikke at vi dermed fordømmer de som gjør det og synes de som gjør det er ekle. Man må klare å se forskjell på person og handling, skille hva man personlig mener ift seg selv og hva man mener ift andre.
Signerer denne!
Når jeg sa fysj til dette så sa jeg fysj med tanke på at jeg hypotetisk sett skulle gjøre det, ikke med tanke på at andre gjør det. Bryr meg lite om hva andre gjør egentlig.. :rolleyes:
Ser fortsatt ikke hvor noen har sagt "æsj" til denne personen når han spiste, jeg da....
Er vel forskjell på å si "ÆÆÆÆÆSJ spiser du det der???" og å si at man synes noe er ekkelt eller da bruker ordet æsj for å oppsummere det hele?
Med tanke på at du ikke oppgir kjønn, mens jeg gjør det via f.eks avataren, så er det lett å misforstå Jeg derimot har en avatar som viser hvem jeg er, så med mindre du er blind, så ser du lett at jeg er kvinne. Du snakker om at jeg og andre her inne er uhøflige, du er ikke rent lite uhøflig selv. ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.