Som en tommelfingerregel sier man 1-1,5g protein per kg kroppsvekt, for min del blir det da ca 65gram protein om dagen noe som utgjør ca 260kcal...
Karbohydrater utgjør ca 40-50kcal i løpet av en dag, og da er jeg oppe i 300 kcal ca...
Hvis fettintaket mitt skal være oppimot 75% av daglig energiinntak er jeg oppe i litt over 1100 kcal om dagen... Er det ikke inntak som dette som gjerne sender kroppen på sparebluss :confused:
Jeg synes dette høres litt lite ut, men hvis jeg skal øke på noe må det jo bli på fettet og da kommer jeg opp i en "fettprosent" som er høyere enn de 75% som Torkil anbefaler (50-75%). Er det mange der ute som overstiger denne anbefalingen?
En annen liten ting... For noen år siden var jeg "litt større" enn jeg er i dag, og da joina jeg vektklubb.no... Der fikk jeg opplyst om at jeg burde spise ca 1100 kcal i uka for å gå ned en kilo per uke... Er det bare tilfeldigheter at dette er samme tallet som jeg havner på når jeg regner ut energiinntak over? Eller er dette en "lavkarbo-formel" for å regne ut nødvendig kaloriinntak for vektnedgang:confused:
Sikkert mange som kommer til å reagere på det spørsmålet ;) Men ble bare litt nysjerrig her jeg sitter og lar tankene vandre :D
Vet ikke jeg.. Men mange som holder på med ketogene kurer tror de spiser sååååå mye og hadde nok fått seg et sjokk om de hadde regnet ut hvor "lite" de egentlig får i seg.
Er vel ikke tilfeldig at en av de første tipsene til Torkil, ved manglende nedgang, er at man skal kutte energiinntaket? Spiser man mer enn man forbrenner så går man ikke ned. Sånn er det bare.
Men så er det vel det at man forbrenner på en litt annerledes måte på ketogene kurer enn på lavkalorikurer da. Men forbrenner det man spiser gjør man jo lell.
De jeg kjenner som går på ketolysekuren ligger på mellom 1000 og 2000 kcal pr. dag, hovedsakelig ned mot 1000 og de går ned i vekt så:)
Jeg er ikke nøye med proteininntaket, regner bare på fett og kbh og det fungerer for meg:)
En liten rapport etter 2 dager med kaloritelling:
minus 0.7 kg :D
Har ligget på 1100-1300 de to siste dagene, og hvis jeg fortsetter å gå ned med hjelp av "kalorikontroll" kommer jeg til å fortsette å ha sånn nogenlunde kontroll over det :)
Leste i et gammelt innlegg at Skaldemann (:confused:) hadde uttalt at hvis man var normalvektig hadde man ikke like stor frihet i forhold til matinntaket som de som hadde mer og ta av. Dette kan jo stemme veldig godt... Skal komme tilbake med en oppdatering etter noen uker ;)
men ikke så lett å finne frem til sånne logiske slutninger i innlegg her inne, lite snakk om kalorier :rolleyes: Og det er KJEMPEBRA!! :D Men det er allikevel nyttig informasjon for en tulling som vil ha av de siste kiloene :o
Men du... si meg... har du slanka vekk 200 kilo?? :eek: gode jord for en fantastisk prestasjon!!! Bøyer meg i støvet!!! :)
Ligger på mellom 10 og 15 karber dagen... Tror jeg får i meg greit med grønt, lurer på om jeg regnte ut litt feil antall kalorier på karbene, det høres veldig lite ut ja :rolleyes: Men har grønnsaker til (nesten) hvert måltid og spiser blanda salater daglig så tror det bør holde...
Protein-inntaket er på min. 50 g dagen, de fleste dager opp i 60 og 70... I dag lå det på noen og 90 :eek:
90 gram synes ikke jeg er mye. Jeg spiser det jeg også. Skal jo bli mett så en ikke sprekker eller får lav forbrenning og ikke orker å være aktiv! Jeg har gått ned til 52 kg med så mye protein og er ikke spesielt aktiv. Kun gåturer og yoga.
OI :eek:
Trodde det var kjeeempemye jeg hehe :D
Men da skal jeg prøve å øke proteininntaket, i hvert fall de dagene jeg orker å spise så mye proteiner :rolleyes:
Du skal jo ikke sulte. Kalorimessig kan man innta mer protein enn karbohydrater fordi det å forbrenne protein krever en kalori pr gram, noe karbohydrater ikke gjør. Det er 4 kalorier i 1 gram protein, men siden 1 kalori blir brukt kan man regne det som 3 kalorier pr gram.
Jeg vart inspiret av denne tråden og bestemte meg for¨å sjekke hvor mye ckal jeg får i meg i løpet av en dag.
Spiste 3 måltid og var mett og fornøyd hele dagen, men sjokket kom når jeg sjekka ckal innholdet på maten om kvelden. Hadde i meg knapt 1100 ckal.
Når jeg begynte på kuren hadde jeg i meg rundt 2000. men har jo gått ned 20 kilo siden den gang. Er jo mulig jeg har funne grunne til min lange stagnasjon også:)
Sulter ikke nei :D
De siste dagene har jeg faktisk følt meg mettere enn jeg gjorde for bare en ukes tid siden da jeg spiste mer enn jeg har gjort nå :rolleyes:
mhm :)
Rart det... har aldri hatt den samme metthetsfølelsen på vanlig kosthold! Føler at magen er "full" hele tida :rolleyes: I går kunne jeg fint gått en hel dag på litt under 400 kcal fordi jeg rett og slett var mett... men i 19tida "tvang" jeg meg selv til å spise en porsjon mat med masse fett så jeg kom opp i 1000 ca ;)
Er rett og slett bekymra for å spise for lite på dette kostholdet nå som jeg har titta på kaloriinntaket noen dager :rolleyes:
Denne traden var sapass interessant at jeg klorte ned hva jeg spiste i gar, en vanlig torsdag. Hvis kaloriinntaket har noe a si tror jeg det er pa tide jeg kutter litt, for a si det sann...
Jeg spiste:
Protein: 107 gram x 4 kcal = 428 kcal (18% av energiinntaket)
Fett: 209 gram x 9 kcal = 1881 kcal (79%)
Karbo: 20 gram x 4kcal = 80 kcal (3%)
Totalt kcal: 2389
Forbruk: 2190 (ut fra vekt, hoyde, kjonn, aktivitetsniva)
Overskudd hver dag: 199 kcal
[font=Times New Roman][/font]
Ut i fra hva Torkil og andre guruer her pa forumet har sagt, skal jeg ha i meg ca 70-75% fett. Sa der ligger jeg for hoyt. I tillegg skal jeg ha i meg 1 gram protein pr kroppsvekt. Det blir 64 gram, sa der ligger jeg himmelhoyt over. Noen sier 1,5 gram protein, og da blir det 96. Fremdeles for hoyt inntak. Ikke rart mine 20 karboer ser lusne ut i dette regnestykket...
[color=#000000][/color]
Jeg star stille na etter a ha gatt ned i overkant av 4 kilo. Men jeg har en BMI pa 23,1 sa jeg har normalvekt. Hvis jeg skal ga ned de siste fire kiloene mine ma jeg nok knipe inn pa kaloriene. Kan jo begynne med mandlene og hasselnottene og osten. Det er over 550kcal bare der:rolleyes:
[color=#000000][/color]
Hanne
Lille-venn: det trenger du ikke bekymre deg for. Det viser vel egentlig bare at kroppen forbrenner dens eget fett som energikilde,og det er jo hva du vil:) Jeg ville ikke kalt et problem, men en stor lettelse;)
Klart man skal tenke litt og kanskje vurdere å forandre litt på maten hvis man spiser rundt 1100 kalorier hver dag. Men noen dager er det kanskje mer og noen dager er det kanskje mindre?
Alle her klager jo på Grete Roede og "sultekuren" hennes, men det er jo mindre enn de fleste der skal spise....
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.