< Tilbake til oversikten

Viss ein sprekker, kva er beste strategi da?

Neri sa for siden:

Hadde ein giga sprekk i går :(
Og lurte litt da på kva var best å gjere.

Prøve å halde på lavkarbo (få i seg mykje feitt) samtidig som ein propper seg med karbo i form av sukker?

Eller "gje seg hen" til sukkeret og droppe feittet den dagen?

Og dersom ein sprekker "berre litt" og klarer å hente seg inn igjen, er det ok å fortsette med feitt inntaket da?

For man skal vell ikkje ha for mykje feitt i kosten samtidig som ein får i seg mange karber?

Forøvrig så vart eg ganske dårlig utpå kvelden. Hjertet løp løpsk, fekk hodepine, luft i magen og følte meg ganske tung og uggen.

Gracella sa for siden:

Gjort er gjort og spist er spist.
Hopp opp på hesten igjen og fortsett videre ;).
Det "dummeste" du kan gjøre er å "gi deg hen" til sukkeret. Det trigger søtbehovet for mange og det blir vanskeligere å komme seg tilbake i lavkarbosporet igjen.
Hold litt tilbake på fettet mens du har mye karbohydrater i kroppen.

Paris sa for siden:

har lurt på akkurat det samme selv :)

Jeg også tenker litt at hvis man først har spist mye karbs, så er det jo ikke så lurt å få i seg for mye fett? Inntill neste gang man spiser---så begynner man på igjen ;)

Men ikke enkelt - jeg sprakk og det varte 1/2 år og 8 kg :(

Neri sa for siden:

Jada, vært der eg og :rolleyes: Men man lærer vell av feila sine?

"Holde tilbake på fettet så lenge man har karboer i kroppen"

Men kor lenge sitter karbene i kroppen? sorry, ma ha inn med teskjei

trillian78 sa for siden:

Det er sikkert forskjellig fra person til person hva som er lurest. Selv ville jeg ikke holdt igjen på fettet om jeg hadde en kort sprekk. Jeg ville heller vært bevisst på å få i meg godt med fett i håp om at blodsukkerstigningen ikke ville bli like drøy som den ellers ville blitt, og for å bli ordentlig og varig mett. Uten fettet vil det være større sjanse for at jeg blir fort sulten, og at jeg ved neste måltid har karbosuget, og at sprekken varer lenger enn nødvendig.

Har man først sprukket spiller det jo fint liten rolle for vekta hva man gjør ved akkurat det ene måltidet. Altså om du dobler antallet kalorier ved å kjøre på med fett. Det som spiller noen rolle er hva du gjør ved neste måltid, og neste der igjen :o

Neri sa for siden:

Godt poeng :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.